Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Ford Fiesta ST Edition : Lolsmurf

Geschreven door Xavier Daffe op

Het is klein, blauw en altijd in om wat lol te trappen, rara wat is het? De Ford Fiesta ST Edition natuurlijk, een speciale reeks die de brug slaat tussen de ‘gewone’ ST en een competitieversie.

Prijs
NB

Vraag het aan liefhebbers van de kwiekere stuurslag en ze zullen het vrijwel unaniem beamen: bij de hot hatches bieden maar weinig auto’s zoveel fun voor hun geld als een Ford Fiesta ST. De kleine Ford heeft het allemaal: een tot in de puntjes verzorgd chassis, dat tegelijk efficiënt én vergevingsgezind is, een fiscaal nog behapbare 1.5-turbo met 200 briesende paarden, een loepzuivere manuele versnellingsbak en drie uitstekend opgestelde pedalen die zich perfect lenen tot tip-hielen.

Door die eenvoud en efficiëntie, maar ook door zijn veelzijdigheid en zijn funfactor is de Fiesta ST stilaan een beetje de laatste der Mohikanen, een van de weinige modellen in dit segment die nog niet gesneuveld is onder de opmars van de elektrificering. Een positie die echter almaar moeilijker houdbaar wordt, nu de publieke opinie helemaal aan het omkeren is. Maar aanval is de beste verdediging, zo lijken ze bij Ford gedacht te hebben. En dus lanceren ze een speciale reeks van hun kleine lolbroek: de Fiesta ST Edition. Een Fiesta ST die net zo geschikt is om een verlaten bochtige weg onveilig te maken als om circuitrondjes aan elkaar te rijgen tijdens een track day onder kameraden. En eentje waarmee je in het weekend kunt deelnemen aan een plaatselijke rallyspecial, om er ’s anderendaags weer gewoon mee naar het werk te karren.

Koetswerk en afmetingen

De Ford Fiesta ST Edition wordt enkel en alleen geleverd in het Azura Blue en staat op specifieke achttienduimsvelgen. Die zijn per stuk 1,3 kilogram lichter dan de standaardexemplaren, wat in totaal dus 5,2 kilogram scheelt aan niet-afgeveerde massa. Verder noteren we zwarte designaccenten in zowel de diffusor als de dakspoiler.

Ford voorzag de ST Edition van een verstelbare KW-ophangingskit, waarmee je meerdere soorten weggedrag uit één en dezelfde auto kunt halen. Die nieuwe ophanging legt de snelle Fiesta vooraan 1,5 centimeter en achteraan 1 centimeter dichter bij de grond, maar het belangrijkste nieuws is dat de vier schokdempers verstelbaar zijn via een kliksysteem, met twaalf standen voor het inveren en zestien voor het uitveren.

Interieur en kofferruimte

Het interieur van de Edition is dat van elke Ford Fiesta ST, maar dan opgeleukt met details in carbonlook, blauwe stiksels en een nieuw sportstuur van Ford Performance.

Test 2021 Ford Fiesta ST Edition - Review AutoGids

Specificaties en prestaties

De aandrijflijn van de Ford Fiesta ST Edition blijft ongewijzigd: de drukgevoede driepitter is nog steeds goed voor een piekvermogen van 200 pk en een maximumkoppel van 290 Nm. Die power wordt op de voorwielen gezet via een manuele zesversnellingsbak. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt 6,5 seconden en de topsnelheid bedraagt 230 km/u.  

Rijgedrag

Wij konden op Ford Proving Ground in het Limburgse Lommel kennismaken met de Fiesta ST Edition, in de vier basisconfiguraties voor de schokdempers die het merk voorstelt. We beginnen in de F1 Circuit-configuratie, bedoeld voor een volledig vlakke ondergrond. Die afstellingen plakken deze Fiesta tegen de grond, met een snedig stuur en een onverstoorbare achtertrein die altijd en overal trouw de opgelegde koers volgt; zelfs na een brutale lastwissel. Hyperefficiënt, maar allesbehalve speels dus.

Helemaal het omgekeerde krijg je met de Rally-afstellingen. Daarmee kun je de auto al oversturend in de bocht zetten, de drift vervolgens controleren en vervolgens vol gas over de vier wielen schuivend weer uitaccelereren. De Nordschleife-instellingen bieden een compromis en maken de auto iets soepeler, zodat hij de klappen van putten en hobbels kan verteren, maar de schokdemping blijft voldoende strak om nauwkeurige reacties en een degelijke koetswerkcontrole te garanderen. En de Road-instellingen tot slot zijn die voor dagelijks gebruik. In die omstandigheden zijn de dempers ingesteld zoals bij een gewone Fiesta ST.

Test 2021 Ford Fiesta ST Edition - Review AutoGids

Belgische prijs Ford Fiesta ST Edition

De Belgische invoerder rust de exemplaren voor onze markt standaard uit met het Pack Performance, dat een Quaife-sperdifferentieel omvat (met vectoriële koppelverdeling), een launch control-functie en een schakelindicator. Daardoor kost de Fiesta ST Edition in ons land 33.760 euro. Overigens zijn wij Belgen grote afnemers van dit soort sportieve funkarretjes: van de 500 exemplaren voor Europa krijgen wij er 90 – of liefst 18 procent van de totale productie. Blijkbaar is er toch nog een markt voor dit soort auto’s in ons land...

>>> Ford Fiesta: ontdek alle modellen, versies en prijzen

Ford Fiesta ST Edition - verdict AutoGids

In een tijd waarin de elektrische golf als een tsunami op ons afkomt, doet het deugd te zien dat er nog andere auto’s zijn – in deze Ford Fiesta ST Edition draait het nog om rijplezier, in plaats van om de vraag ‘raak ik wel op mijn bestemming nu het vriest?’. Dit is een echte raceauto voor de openbare weg. Fun, leuk en zonder veel poespas errond, net zoals een GTi van de oude stempel. Een goede tip voor de liefhebbers: profiteer ervan nu het nog kan. Je zal er geen spijt van hebben.

In dit artikel : Ford, Ford Fiesta

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker