Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Ford Focus ST : Een vleugje RS

Geschreven door Adrian Jehin op

Een klein jaar na de gewone versies lanceert Ford Performance zijn eerste interpretatie van de vierde Focus-generatie. Een cocktail met een heerlijk vleugje RS, die de zintuigen al volop prikkelt.

45.000 €

In de hiërarchie van het departement Ford Performance situeert de Focus ST zich onder aan de ladder, net boven de ST-Line-modellen, waar de sportiviteit louter esthetisch van aard is. In het geval van de Fiesta is de ST de meest radicale versie van die stadsauto, maar met de gelijknamige versie van zijn Focus trekt Ford veeleer de kaart van de polyvalentie, wetende dat deze Focus ST – zoals de traditie bij Ford het wil – ­gedoemd is om onttroond te worden door de nog sportievere RS. Toch beschikt ook de Focus ST al over voldoende troeven om respect af te dwingen in de meedogenloze arena van de hot hatches, die zelden zo dichtbevolkt is geweest. 

Op papier geeft de Focus ST blijk van grootse ambities. Volgens de fabriekscijfers spurt hij in 5,7 seconden van 0 naar 100 km/u en houdt hij het op de Autobahn pas voor bekeken bij 250 km/u. Onder zijn motorkap schuilt niets minder dan een ‘light’ versie van de 2.3 EcoBoost-viercilinder die we ook al kennen van de Mustang en de vorige Focus RS. Hier ontwikkelt hij een vermogen van 280 pk en 420 Nm koppel. Dit is en blijft een potige krachtbron: bij middelhoge toerentallen vertoont deze vierpitter een mooi vol karakter, terwijl hij een oorstrelende sound produceert, prettig geaccentueerd met de nodige plofgeluiden wanneer je van het gas gaat. 

Om de hele motorcavalerie netjes op het wegdek te zetten hebben de ingenieurs geopteerd voor een elektronisch sperdifferentieel. Via een hele resem sensoren anticipeert dit systeem op het gripniveau van de aangedreven voorwielen om desgewenst tot 100 procent van het vermogen naar één wiel te sturen. Onberispelijk op bochtige wegen, maar wat dat geeft bij extreem gebruik – lees: op circuit – moeten we u helaas schuldig blijven.

  • Gezond en speels rijgedrag
  • Punch bij middelhoge toerentallen
  • Zeer informatieve stuurinrichting
  • Parameters rijmodi niet afzonderlijk regelbaar
  • Gevoelig voor spoorvorming
  • Hoog gewicht voelbaar

In dit artikel : Ford, Ford Focus

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker