Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Kia Sorento

Met de derde generatie van zijn Sorento gaat Kia verder op het pad dat het met de voorganger - zeker sinds zijn facelift - was ingeslagen. Het resultaat is een ruime, moderne cross-over.

Prijs
NB

De nieuwe Sorento maakte zijn Europese debuut op het voorbije salon van Parijs en zal in januari bij ons te krijgen zijn. In vergelijking met zijn voorganger vertoont hij dezelfde trekken, maar de auto werd (nog) groter en oogt ook langer en gestrekter. In de lengte nam hij met bijna 10 centimeter toe, tot 4,78 meter, en hij werd ook een tikkeltje breder (een halve centimeter) en enkele centimeters lager. Als gevolg van de grotere buitenafmetingen en de extra inspanningen op het vlak van lawaai en trillingen werd de nieuweling wel zo'n 60 kilogram zwaarder.

De derde generatie heeft op het vlak van het rijgedrag een duidelijke stap voorwaarts gezet. Het stuur is een stuk minder gevoelloos dan vroeger (zij het nog altijd niet supernauwkeurig) en past zich aan de gekozen rijmodus aan: drie programma's beïnvloeden lichtjes het stuur en het gaspedaal. Naar verluidt hebben ze ook hun impact op de automatische versnellingsbak, hoewel dat tijdens onze korte test niet zo duidelijk was: de bak bleef weinig alert reageren op input van onze rechtervoet en was ook niet echt proactief bij het vertragen voor bochten of iets dergelijks. De afstelling van de ophanging is duidelijk sportiever dan bij de voorganger en de auto gaat dan ook minder overhellen.

Kia bouwt onverdroten voort op het succes van zijn grote SUV, die er met de derde generatie nog luxueuzer en groter op is geworden en meer geschikt voor lange afstanden met een fluks tempo. Met zijn gestrekte lijn oogt de Sorento modieuzer, wat meer cross-over. De prijzen zijn nog niet bekend, maar als de geruchten omtrent een prijsstijging van een kleine 3 procent juist blijken te zijn, moet een 2.2 CRDi met voorwielaandrijving in basisversie bij ons zo'n 34.000 euro gaan kosten. De officiële verbruikscijfers liggen een stuk lager dan voorheen; wat dat in de praktijk geeft, zal een test moeten uitwijzen.

U kunt de Eerste Test van de Kia Sorento nalezen in AutoGids 915 van 26/11/2014.

In dit artikel : KIA, KIA Sorento

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars