Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G (2022) - frisse facelift

Geschreven door Xavier Daffe op

De CX-5 is een echte ster bij Mazda: hij is op zijn eentje goed voor 35 procent van de wereldwijde verkoop van het merk. De update van 2022 maakt hem volwassener dan ooit. AutoGids doet de test met de 2.0 SkyActiv-G.

34.640 €

Concept

Hoewel hij niet noodzakelijk boven aan de shortlist van de gemiddelde koper staat, is de Mazda CX-5 met zijn 4,57 meter toch een gedoodverfde rivaal voor de Hyundai Tucson en de Volkswagen Tiguan, de twee modellen die met elkaar strijden om de hoogste plaatsen in het erg populaire segment van de middelgrote SUV’s. Dat hij voor velen niet de eerste keuze is, is wellicht een beetje zijn eigen fout, want de CX-5 lijdt vandaag meer dan ooit onder het gebrek aan een (plug-in)hybride in zijn gamma, een fiscaal voordelige stekkerversie die tegenwoordig zo belangrijk is op de professionele markt. De particuliere klant kan echter zijn gading vinden dankzij redelijke motoren, of het nu gaat om de diesel van 150 of 184 pk (die gelukkig ook in 2022 in de catalogus blijft) of om de benzineversies: een 2.0 met 163 pk of een 2.5 met 194 pk.

LEES OOK Officieel: Mazda CX-60 (2022) - eindelijk als plug-inhybride!

Samen met de facelift ter gelegenheid van het modeljaar 2022 besteedde Mazda aandacht aan de ophanging van de CX-5, zijn connectiviteit en de inrichting van zijn interieur. Allemaal evoluties die zijn basiskwaliteiten nog wat meer in de verf zetten, zijnde een onmiskenbaar rijplezier en een kwaliteitsvolle assemblage, afwerking en materiaalkeuze waarmee deze Mazda gerust aanspraak kan maken op premiumaspiraties.

Wij kregen de kans om de vernieuwde Mazda CX-5 te rijden met een 163 pk sterke 2.0 SkyActiv-G-benzineversie met voorwielaandrijving en een manuele versnellingsbak (een automaat is als optie te krijgen voor 2.000 euro). Aan de buitenkant wordt onze aandacht in eerste instantie getrokken door de nieuwe grille die nu typisch is voor het merk. In combinatie met de nog altijd harmonieuze proporties geeft dat deze Mazda een sympathieke, allesbehalve patserige look. Waarbij het feit dat je hem niet op elke straathoek ziet, zeker een voordeel zal zijn voor wie geen dertien-in-een-dozijnauto zoekt.

Het interieur blijft nog altijd even aangenaam, door de zorg die is besteed aan de inrichting, de hoogwaardige materialen en het strakke zendesign. Een inrichting die maakt dat je je snel thuis voelt, ook qua ergonomie. Op dat vlak zet modeljaar 2022 een veelgehoorde kritiek aan het adres van de Mazda CX-5 recht: het multimediascherm is namelijk gegroeid tot 10,25 duim. Het laat zich gelukkig nog altijd intuïtief met de vingertoppen bedienen via een draaiknop op de middenconsole, met daarrond sneltoetsen naar de belangrijkste menu’s. Wie gewend is aan BMW's iDrive, zal zich daar zeker niet ontheemd door voelen. In ieder geval is het veel ergonomischer en veiliger dan dat alles via een aanraakscherm moet verlopen. De herziene stoelen bieden een goed comfort en degelijke ondersteuning, evenals een perfecte rijhouding.

2022 Mazda CX-5 Facelift

Rijgedrag

De stuurinrichting is direct, innemend en precies en de bediening van de manuele versnellingsbak is perfect, zoals vaak het geval is bij Mazda. Verder werd de ophanging opnieuw afgesteld (met herziene schokdempers en zachtere veren) en zijn de remmen goed doseerbaar. Kortom, het hele onderstel van deze Mazda CX-5 nodigt uit een dynamische rijervaring, ook al leidt de minder strakke ondersteuning van het koetswerk weliswaar tot een betere filtering, maar ook tot iets meer rolbewegingen. Voor een SUV die op comfort is gericht, is dat geen minpunt, temeer daar ook rolgeluiden beter worden gefilterd.

In het geval van onze testauto blijft het chassis echter dynamischer dan de motor. De atmosferische tweeliter doet wat hij kan met zijn al koppel van slechts 213 Nm: hij klimt wel goed in de toeren en komt gewillig uit de hoek, maar is futloos bij lage en gemiddelde toerentallen, waardoor je vaak je toevlucht moet nemen tot de versnellingspook om fatsoenlijk te hernemen, zeker in beladen toestand of op een heuvelachtig parcours. We weten dat Mazda een constructeur is die de dingen graag op zijn eigen manier doet – net daarom appreciëren we het merk uit Hiroshima zo – maar de afwezigheid van een turbo (of op zijn minst een elektrische boost op 48 volt) op zijn benzinemotoren begint het dynamische plezier een beetje in de weg te zitten. Behalve op de lichte MX-5 natuurlijk.

In de dagelijkse praktijk is dat geen al te groot probleem, zeker niet in het drukke verkeer van tegenwoordig, temeer omdat deze tweeliter erg discreet blijft. Maar op dynamisch vlak is het een ander verhaal. Net als wat betreft het verbruik, doordat de vierpitter moet worden opgejaagd om het beste van zichzelf te geven. In de praktijk is het mogelijk om rond de 8 l/100 km uit te komen, maar dat gemiddelde kan al snel de hoogte in schieten. Een gewaarschuwd mens...

2022 Mazda CX-5 Facelift

Verdict

Met zijn eindelijk geactualiseerde connectiviteit, de evoluties die werden aangebracht aan zijn chassis en zijn interieur, zijn hoogstaande kwaliteitsindruk en zijn dynamische rijplezier bereikt de Mazda CX-5 stilaan de maturiteit en wordt hij een perfect geloofwaardig alternatief voor de sterren van het segment. Ben je op zoek naar een beetje originaliteit om de eeuwige Hyundai Tucson en VW Tiguan te vermijden? Dan is de vernieuwde CX-5 heel overtuigend, vooral omdat ook zijn verhouding prijs-uitrusting heel aantrekkelijk is.

  • Kwaliteitsinjectie
  • Betere afleesbaarheid infotainment
  • Dynamisch onderstel
  • Benzinemotor mist punch
  • En lust een slokje
  • Geen hybride alternatief

In dit artikel : Mazda, Mazda CX-5

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker