Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Renault Twingo

De eerste Renault Twingo uit 1993 liet een stevige indruk na in de geschiedenis van de stadsauto's, maar deze nieuwe, derde generatie belooft minstens even veel stof te doen opwaaien.

10.600 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

We zaten er al heel lang op te wachten, deze Renault Twingo 3. Ongetwijfeld omdat de eerste generatie een fantastisch voorwerp was dat de heersende somberheid wist te doorbreken, maar ook omdat de tweede generatie wat teleurstelde met zijn te brave uiterlijk. Maar laat ons terugkeren naar het hart van deze Twingo en dan in het bijzonder naar zijn zo bijzondere architectuur. Een dergelijke inplanting van de motor maakt vandaag dat je de afmetingen kunt beperken. Hij is inderdaad 10 centimeter korter dan de '2' (3,59 in plaats van 3,69 meter), terwijl hij tussen het dashboard en de binnenkant van de kofferklep 22 centimeter meer interieurlengte biedt. Wanneer je het zo stelt, klinkt de winst fantastisch, maar dat moeten we direct relativeren.

De Twingo mag dan een gekantelde motor centraal achterin hebben, zijn zwaartepunt ligt wel 3 centimeter hoger dan voordien. Wie vreest dat de inbouw van de motor zijn sporen nalaat op het vlak van stabiliteit of weggedrag, kan gerust zijn: het arsenaal aan rijhulpsystemen (ESC, actief stuur) waarmee elke moderne auto vandaag is uitgerust, leidt alles in goede banen. Om potentiële klanten gerust te stellen hebben de ingenieurs de Twingo zelfs afgesteld als een voorwielaandrijver, wat betekent dat hij op de grens gaat ondersturen, waarna het ESC trouwens behoorlijk agressief ingrijpt. Onderweg blijkt de TCe 90 vanzelfsprekend de meer veelzijdige motor. De SCe 70 van zijn kant voelt zich perfect in zijn sas in de stad, waar zijn romigheid, zijn soepelheid en zijn onmiddellijke respons overtuigen.

Vergeet de sensaties en de sfeer aan boord van de eerste twee Twingo's. Deze derde generatie kiest voor een andere aanpak en herschudt de kaarten, niet het minst door te opteren voor een bijzondere architectuur met de motor achterin. Die staat borg voor een uitstekende wendbaarheid en dito verhouding tussen buitenmaten en binnenruimte. Toch is hij objectief gezien wat krapper dan voorheen, te wijten aan de dikke voorstoelen met rugleuning uit één stuk, die bovendien het zicht hinderen. Maar dat neemt niet weg dat de Twingo innoveert en tegelijk een batterij aan erg intelligente ideeën opwerpt (neerklapbare passagiersstoel voorin, actief stuur, R&Go-systeem). In die zin zet hij de geest voort van zijn voorgangers, hoezeer hij er ook van moge verschillen. En alleen al daarom is hij onze auto van het jaar.

In dit artikel : Renault, Renault Twingo

Geschreven door op

De concurrenten