Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Volkswagen Golf GTD Variant: voor gehaaste vertegenwoordigers

Geschreven door Bert Troubleyn op

Volkswagen blijft het al erg uitgebreide Golf-gamma maar verder verbreden. Zo krijgt de snelste dieselversie GTD nu voor het eerst een breakvariant.

Prijs
NB

Het concept

Al sinds 1982 kleeft Volkswagen op de snelste dieselversie van zijn Golf het logo 'GTD'. Destijds ging een turboversie van de bestaande 1.6-dieselversie van de Golf I, met 70 in plaats van 54 pk. Omdat zoiets voor een diesel destijds zeer correct was, besliste VW om de auto een sportievere ophanging en een licht herwerkt koetswerk te geven, waarvoor inspiratie was gezocht bij de GTI.
33 jaar lang is het recept nauwelijks gewijzigd (al heeft niet elke generatie van de Golf een GTD-afgeleide gekend), maar vandaag wordt het uitgebreid: voor het eerst krijgt de breakversie Variant ook het sportdiesel-etiket opgekleefd, met bijhorende koetswerkaanpasingen.

Wat er verandert

De uiterlijke aanpassingen bleven erg beperkt. De auto staat standaard op zeventienduimvelgen (achttien duim als optie), krijgt een iets ander radiatorrooster met daarin een GTD-logo, een hertekende luchtinlaat voorin en een dubbele verchroomde uitlaat achteraan. In het interieur neemt hij de sportievere stoelen met ruitmotief over van de GTI... en dat is het zo'n beetje. Op het gestrekte breakkoetswerk zit zelfs geen grotere spoiler dan standaard, zodat de GTD Variant nog minder als een sportieve versie herkenbaar is dan de berline.

In tegenstelling tot die laatste kan hij zelfs niet worden uitgerust met de optionele luidspreker in het uitlaatsysteem, die maakt dat de auto zijn omgeving trakteert op een roffel die sterk aan die van een benzine-V8 doet denken. Je kan wel nog profiteren van een aangepast geluid in het interieur, dankzij een membraan dat met de voorruit verbonden is en dat zo de sportievere kantjes van de motorklank wat meer in de verf zet.

Die sportieve klank is zeker geen valse pretentie, want met een maximumkoppel van 380 Nm, dat ter beschikking staat tussen 1.750 en 3.250 o/m, evenaart hij de machtige Golf R. Qua vermogen blijft hij wel achter op die laatste, want tegenover de 300 benzine-pk's kan hij 'slechts' 184 dieselpaardjes zetten.

Hoe rijdt hij?

De GTD is niet verkrijgbaar met vierwielaandrijving, terwijl hij toch 380 Nm op de weg moet krijgen. Ook het intelligente sperdifferentieel met meerschijvenkoppeling van de Golf GTI Performance gaat aan hem voorbij. Ter compensatie krijgt hij het XDS+, een uitbreiding van het ESC dat bij het aansnijden van een bocht de rem op het binnenste voorwiel lichtjes toeknijpt.

In de praktijk blijkt die oplossing zeker te volstaan op droog wegdek, maar op een natte ondergrond kan de voortrein al eens gaan 'zoeken'. Een en ander ligt natuurlijk aan het overvloedige koppel van de tweeliterdiesel, die in de realiteit veel krachtiger aanvoelt dan de cijfers suggereren. Op de brede wegen met lange bochten die we tijdens deze presentatie mochten afhaspelen, bleken tragere vrachtwagens en bestelwagens geen obstakel, want inhalen is dankzij de potige hernemingen kinderspel.

Voor de rest rijdt de GTD zoals verwacht: net dat ietsje dynamischer dan een standaard Golf Variant, maar uiteindelijk toch vooral onderstuurd door het gewicht van de dieselmotor op de neus. Al ligt de grens van de grip zeer, zeer ver en reageert de auto onder alle omstandigheden erg geruststellend en gezond. Bovendien helpt de precieze voortrein je om de neus te plaatsen, terwijl het XDS+ de auto door de rest van de bocht geleidt.

Budget/uitrusting

32.270 euro, dat is veel geld voor een Golf met dieselmotor. In ruil voor dat geld krijg je weliswaar 184 pk, de hele specifieke sportieve aankleding en het eerdervermelde XDS+, maar hij is toch een forse 4.000 euro duurder dan een Golf Variant TDI 150.

Concurrentie

Toch is hij niet zoveel duurder dan zijn grootste rivalen Ford Focus ST Clipper TDCi (31.350 euro) en Peugeot 308 SW GT HDi (32.131 euro), dus zo slecht is hij dan toch niet in de markt geplaatst.

Ons verdict

Volkswagen biedt de Golf GTD voor het eerst aan met het Variant-koetswerk (break). Met zijn machtige koppel van 380 Nm biedt hij veel rijplezier, al moet de voortrein op nat wegdek af en toe even slikken wanneer hij zoveel koppel te verwerken krijgt. Goed nieuws: deze snelle VW-dieselbreak is quasi even duur als zijn rechtstreekse rivalen.

TECHNISCHE FICHE - Volkswagen Golf Variant

Motor: 4-cilinderdiesel, 1968 cc
Vermogen: 184 pk bij 3500-4000 o/m
Koppel: 380 Nm bij 1750-3250 o/m
0-100 km/h: 7,9 s
Topsnelheid: 231 km/h
Normverbruik: 4,4 l/100 km
CO2-uitstoot: 115 g/km
Basisprijs: 32.270 €

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Golf

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker