Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Volkswagen Tiguan : Een koud kunstje

Geschreven door Felix Bouland op

De Tiguan was een van de grote nieuwigheden op het jongste salon van Frankfurt. In afwachting van een echte Eerste Test konden we de VW al even aan de tand voelen in het Hoge Noorden.

Prijs
NB

Wanneer we aankomen in Arvidsjaur, wijst de temperatuurmeter min 16 graden Celsius aan. Deze kleine Zweedse stad, die zich zo’n 50 kilometer boven de poolcirkel bevindt, vormt iedere winter de thuisbasis voor zowat 150 Volkswagen-werknemers, die hier nieuwe modellen aan een hele rist tests komen onderwerpen. Uiteraard geldt dat ook voor de nieuwe Tiguan. Deze tweede generatie van de SUV rust op het modulaire MQB-platform van Volkswagen, en beschikt dan ook over zowat alle recente technologieën van het merk, zoals een adaptieve snelheidsregelaar, een spoorassistent of een automatische noodremhulp. Tegelijk zag hij zijn wielbasis groeien, ten voordele van de beenruimte achterin, maar ook van het koffervolume, dat er met 145 liter op vooruitgaat bij deze generatiewissel.

Uiteraard is ook weer de 4Motion van de partij, zoals de vierwielaandrijving bij VW heet. In dit geval maakt die gebruik van een Haldex-koppeling van de vijfde generatie, bediend door een elektromotor, waarmee de achterwielen al kunnen worden ingeschakeld voor de voortrein grip verliest. Alle Tiguans met deze overbrenging beschikken over een nieuwigheid die 4Motion Active Control heet.

Concreet gaat het om een draaiknop op de middenconsole waarmee je kunt kiezen tussen twee standen: Onroad en Snow. De eerste is bedoeld voor dagelijks gebruik op de weg en bevoordeelt de voortrein, om het verbruik zo laag mogelijk te houden. De tweede grijpt in op de respons van het gaspedaal, om in gladde omstandigheden te bruuske acceleraties en het bijbehorende gripverlies te voorkomen. In de modellen die beschikken over de DSG-versnellingsbak, kiest de sturing er in deze stand voor om sneller op te schakelen. In de Tiguans met Offroad-pakket (dat eveneens een 11 millimeter hogere bodemvrijheid omvat) telt de 4Motion Active Control nog twee extra standen: Offroad en Offroad Individual, die ingrijpen op de antispincontrole en de afdaalhulp inschakelen.

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Tiguan

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker