Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Vergelijkende test / Hyundai ix35, Nissan Qashqai, Peugeot 3008, Skoda Yeti, SsangYong Korando, Suzuki SX-4 S-Cross en Volkswagen Tiguan : Gezinsvervoer anno 2014

Geschreven door Gaetan Philippe op

De compacte SUV’s werpen zich op als de gezinswagens van de 21e eeuw. Liefst dan nog met een basisdieselmotor en tweewielaandrijving, zodat de aanschaf- en gebruikskosten binnen de perken blijven.

Heel wat constructeurs zijn jaloers op het succes van de Qashqai, het model dat zowat de redding van Nissan heeft betekend. Nu die zopas voor het eerst volledig in het nieuw gestoken werd, confronteerden wij hem met zijn voornaamste rivalen in een segment dat maar blijft groeien, dat van de tweewielaangedreven compacte SUV’s. De modellen die enkel verkrijgbaar zijn met vierwielaandrijving (zoals de Subaru’s XV en Forester, om er maar enkele te noemen), kwamen dus niet in aanmerking voor deze meerkamp.

Om onze vergelijkende test interessant te maken voor een zo breed mogelijk publiek hebben we de instapdieselversies bijeengebracht, met de kleinst mogelijke cilinderinhoud dus. In de praktijk betekent dat van 1,5 tot 1,8 liter, al zijn er ook twee pretendenten met een 2-liter onder de kap. De vermogens gaan van 105 tot 150 pk, de koppelwaarden van 250 tot 360 Nm. Die kloof doet wat afbreuk aan onze betrachting om enkel te vergelijken wat technisch en objectief perfect vergelijkbaar is, maar onze redactionele strengheid zal ons helpen om deze zevenkamp coherent te houden. Wat onze selectiecriteria betreft, keken we naar de prijs (maximaal 25.000 euro als basisprijs) en de buitenafmetingen (van 4,22 meter voor de Skoda Yeti tot 4,42 meter voor de Volkswagen Tiguan) en kozen we ook voor dieselversies met lage gebruikskosten, die op heel wat vlakken nog altijd fiscaal interessanter blijven.

Dat betekent dat de premiummerken er niet aan te pas kwamen, want die hebben niets te bieden onder 30.000 euro (Audi Q3, BMW X1, Mercedes GLA), net zo min als de meer gezinsgerichte cross-overs en SUV’s van de massaconstructeurs (Chevrolet Captiva, Ford Kuga, Honda CR-V, Land Rover Freelander, Mazda CX-5, Mitsubishi Outlander, Opel Antara, Renault Koleos en Toyota RAV4), die stuk voor stuk te groot zijn. Eveneens uitgesloten, maar dan aan de andere kant – vanwege te compact dus – waren de kleine SUV’s, die meer aanleunen bij de stadsauto’s (Chevrolet Trax, Mini Countryman, Nissan Juke, Opel Mokka, Peugeot 2008 en Renault Captur). Ten slotte hebben we ook de modellen die al meer dan twee jaar onveranderd op de markt zijn ( Citroën C4 Aircross, Mitsubishi ASX en Peugeot 4008), niet laten deelnemen, net zo min als de Kia Sportage, die pas vernieuwd is, maar op het moment van onze meerkamp nog niet beschikbaar was.

En dan is er nog de onvermijdelijke Dacia Duster, die als 1.5 dCi 110 3.000 tot 10.000 euro minder duur is dan de andere zeven... en dus niet in aanmerking kwam precies omdat hij te goedkoop is – misschien maar goed ook, want het risico is reëel dat hij zijn rivalen alleen nog subjectieve argumenten zou laten. Kortom, dat zijn de redenen waarom we ons hebben beperkt tot deze zeven SUV’s en cross-overs binnen het objectieve kader dat we hebben vastgelegd. Dat is toch overzichtelijker dan wanneer we er een dertigtal bijeen zouden brengen in een poging een volledig marktoverzicht te bieden

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker