Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De huidige 5 Reeks, ook bekend onder zijn codenaam G30, dateert uit 2017 en mocht in 2020 even terug naar de tekentafel voor een opfrisbeurt, die hem naast een nieuwe neus ook de recentste versie van BMW’s multimediasysteem opleverde. Het cliché wil dat de 5-Reeks de sportiefste in zijn genre is. De waarheid is echter dat zijn karakter tegenwoordig veel dichter aanleunt bij dat van de Mercedes E-Klasse, de eeuwige tegenpool uit Stuttgart. Het weggedrag is nog steeds beweeglijk, ook al door de relatief lichte bouw, maar daaromheen zit zeer veel verfijning: deze auto doet nooit iets brutaals en wil in de eerste plaats comfortabel zijn.
Het gamma begint bij tweeliter-viercilinders, met een spreidstand van 163 tot 145 pk, maar de échte juweeltjes zijn de zes-in-lijnmotoren: de 540i van 333 pk of de 530d en 540d met respectievelijk 286 en 340 pk. Al deze krachtbronnen krijgen een klein elektrisch duwtje in de rug van een 48-voltsysteem. De toppers zijn de V8-benzines, met bovenaan de M5, die zo krachtig is dat vierwielaandrijving een must werd. Professionals zullen vooral oog hebben voor de plug-inhybrides (520e, 530e en 535e), waarvan zelfs de krachtigste met zijn 394 pk nog fiscaal voordelig is. Hun batterij palmt wel flink wat bagageruimte in.
BMW heeft zijn 5-Reeks aangepast aan de heersende tijdgeest. Het onstuimige kantje van eerdere generaties heeft plaatsgemaakt voor een meer bezadigd karakter, waarbij comfort en technologie meer dan ooit centraal staan. Helaas staan veel van die snufjes op de optielijst, waardoor de sowieso al hoge prijs nog aardig kan oplopen.