Deze derde generatie van de X1 oogt potiger dan zijn voorganger, met een groot radiatorrooster, gespierde flanken en geïntegreerde deurgrepen. Het platform (UKL) werd behouden, maar het model is in al zijn dimensies gegroeid. Binnenin zijn de wijzerplaten vervangen door een digitaal instrumentenpaneel. De traditionele bedieningsknoppen zijn verdwenen en alle functies worden nu bediend via het centrale scherm. Dat is niet altijd ideaal tijdens het rijden... maar er is gelukkig ook een doeltreffende spraakbesturing. De ruimte achterin is behoorlijk en je kunt kiezen voor een verschuifbare bank met een verstelbare rugleuning (behalve op de hybrideversies). Ook de koffer is ruim.
De nieuwe X1 is in wezen nog altijd een voorwieltrekker die evenwel ook leverbaar is met vierwielaandrijving. Hij is dynamisch, maar niet meer dan zijn directe concurrenten. Alle motoren zijn standaard gekoppeld aan een gerobotiseerde zevenversnellingsbak met dubbele koppeling. Het model is beschikbaar met benzine- (136 tot 300 pk) en dieselmotoren (136 tot 211 pk), maar ook met plug-inhybride aandrijvingen. Deze hybrides combineren de 1.5-driepitter op benzine met een elektromotor die de achterwielen aandrijft, om samen een totaalvermogen van 245 pk (25e) of 326 pk (30e) te leveren. Hun 14,2kWh-batterij biedt in theorie een elektrisch rijbereik van 80 kilometer en de interne eenfasige oplader is goed voor een vermogen van 7,4 kW.
In principe brengt deze derde generatie van de X1 weinig nieuws. Het model blijft ruim en moduleerbaar, maar BMW heeft hem wel een nieuw koetswerk en een moderner interieur gegeven. Van de ene generatie op de andere is de prijs met… 25 procent gestegen, in ruil voor een iets completere uitrusting.