Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / BMW X1 M35i xDrive had krachtiger kunnen zijn

Geschreven door Olivier Duquesne op 28-06-2023

De BMW X1 krijgt een nieuwe topversie. De viercilinder M TwinPower Turbo maakt de M35i xDrive 300 pk sterk. Althans in Europa. Want op andere markten, waaronder de Verenigde Staten, mag hij 17 pk meer leveren. Ook de plug-inhybride 30e is krachtiger dan deze M.

De specificaties van de BMW X1 M35i xDrive zetten de toon: 317 pk en 400 Nm. Maar niet in Europa. Op ons continent moet de SUV het doen met ‘slechts’ 300 pk (221 kW). Niet slecht voor een auto van dit formaat. Hij accelereert van 0 naar 100 km/u in 5,4 seconden. Maar zelfs die Amerikaanse versie moet het qua vermogen afleggen tegen de plug-inhybride BMW W1 xDrive30e, die over een systeemvermogen van 326 pk beschikt.

Dat is het gezamenlijke werk van de drukgevoede tweeliter-viercilinder, de Steptronic-zevenversnellingsbak met Sport Boost-functie en het vierwielaandrijvingssysteem met elektrohydraulische regeling om motorkoppel over te brengen naar de achterwielen. Zijn onstuimigheid wordt kracht bijgezet door het geluid uit de uitlaat, met zijn dubbele uitlaten met een diameter van 80 mm.

Levendig en volgzaam

Het M-karakter is ook terug te vinden in het chassis, dat 15 mm lager is dan dat van een doorsnee X1. Deze nieuwe BMW X1 M35i xDrive is standaard uitgerust met de M adaptieve ophanging met mechanisch gestuurde dempers om de juiste balans te vinden tussen comfort, absorptie van oneffenheden in het wegdek en sportieve dynamiek. Bij sportief rijden is de stuurbekrachtiging snelheidsgevoelig, met een zeer directe overbrengingsverhouding.

Het elektrisch bediende remsysteem kan worden uitgebreid met M Compound-remmen. Die optie omvat vaste remklauwen met vier zuigers en geperforeerde schijven van 385 mm vooraan, en zwevende klauwen met één zuiger met geïntegreerde parkeerrem en schijven van 330 mm achteraan. De antispinfunctie is trouwens ook geïntegreerd in het motormanagementsysteem. 

Aangepaste look

De nieuwe BMW X1 M35i xDrive is herkenbaar aan zijn sportieve uiterlijk. Naast zijn vier uitlaatpijpen en verlaagde zitpositie onderscheidt de SUV zich door zijn M-radiatorrooster met dubbele horizontale spijlen en M- buitenspiegelkappen. Hij onderscheidt zich echter ook met zijn specifieke achterbumper met geïntegreerde diffusor.

De standaard 19 duim grote M-velgen met dubbele spaken zijn voorzien van banden die 20 mm breder zijn dan bij het vorige model. Als optie biedt BMW twintigduimers met een exclusief dubbelspaaks design en sportievere banden.

2023 BMW X2 M35i xDrive

Ook vanbinnen

Binnenin is het dashboard bekleed met alcantara. Verder heeft dez nieuwe BMW X1 M35i recht op sportstoelen met een zwarte bekleding in Sensatec/Alcantara met blauwe stiksels, inzetstukken in Aluminium Hexacube Dark, een antraciet hemelbekleding, M-dorpelbekleding, M-pedalen, M-graphics op het BMW Curved Display en een lederen M-stuurwiel met schakelpaddles.

De lijst met opties is uitgebreid, van een head-updisplay tot M-sportzetels. De menunavigatie op het scherm is opnieuw ontworpen met BMW iDrive met QuickSelect om submenu's te vermijden. De stabiliteit en snelheid van de computer zijn afhankelijk van BMW’s nieuwste besturingssysteem OS9.

De BMW X1 M35i xDrive wordt in november 2023 in Europa verwacht.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten