Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De Formentor was eind 2020 het eerste eigen model van Cupra, het sportievere zustermerk van Seat. Deze SUV werd in 2024 vernieuwd en kreeg onder meer een nieuwe haaienneuslook aan de voorkant. Onderhuids is deze cross-over verwant aan de Ateca, maar daarmee vergeleken is hij wel iets langer, en vooral bijna 10 centimeter lager. Zijn geheel eigen kleedje is rijkelijk voorzien van vouwen en naden, en zeker niet onaangenaam om naar te kijken. Het interieur combineert een sportieve sfeer met een verzorgde afwerking, en de connectiviteit is uiterst modern. Helaas blijven er daardoor bijna geen fysieke knoppen meer over, en dat is toch even wennen. De achterpassagiers hebben alle ruimte, een laadvolume van 420 liter is daarentegen niet bijster indrukwekkend voor een cross-over van 4,45 meter.
De wegligging is bijzonder efficiënt, maar ondanks de sportieve set-up van de ophanging blijft ook het comfort overeind, zeker met de gestuurde schokdempers in de Comfort-stand. De sportieve VZ5-versie (met de ziedende vijfcilinder-turbomotor van Audi met 390 pk en driftmodus), die eind 2021 werd gelanceerd, is niet langer leverbaar. Op dit moment blijft enkel de 150 pk sterke benzinemotor over, evenals twee plug-inhybride varianten (204 en 272 pk), die fiscaal steeds minder aantrekkelijk worden voor professionals. Ook de 150 pk sterke 2.0-diesel is dus verdwenen.
De eerste ‘echte’ Cupra is een schot in de roos: de Formentor combineert een suggestieve look met heel veel uitstraling, een goed algemeen comfort en een efficiënt onderstel en prettige motoren. Maar de topversies zijn erg duur.