Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De vijfdeurs-Octavia werd een tijd geschrapt uit de Belgische Skoda-catalogus, maar sinds de 2024-update van de in 2020 gelanceerde vierde generatie kun je opnieuw kiezen voor de berlinevariant. Die kreeg bij zijn update nieuwe koplampen die nu een geheel vormen met het aangescherpte radiatorrooster, naast strakker getekende bumpers en achterlichten. Binnenin wordt gretig gebruikgemaakt van duurzame afwerkingsmaterialen en een Climatronic met twee zones is nu standaard, net als extra USB C-poorten en veiligheidssnufjes. Het digitale instrumentenpaneel wordt voortaan geflankeerd door een scherm dat standaard 10 duim groot is (optioneel 13 duim), al draait daarop wel nog de oude MIB3-techologie (zij het wel met ChatGPT).
Onder de motorkap van de Skoda Octavia blijven de diesels (2.0 TDI met 115 pk en manuele bak of 150 pk en DSG) trouw op post, maar aan benzinezijde beweegt er het een en ander: de 2.0 TSI van de RS krijgt er 20 paarden bij (nu 265 pk), terwijl aan de onderkant van het gamma de 1.0 TSI-driecilinder werd vervangen door een tot 116 pk toegeknepen variant van de 1.5-viercilinder, die ook verkrijgbaar is met 150 pk. Beide kunnen geleverd worden met een handgeschakelde zesbak of een zeventraps DSG, die ook getrakteerd wordt op mildhybride technologie. Een aangename tandem… op voorwaarde dat je de DSG-bak in de sportstand hebt staan, zo niet haalt hij vakkundig al het vuur uit deze vierpitter.
De tussentijdse facelift raakt niet aan de essentie van de Octavia, al is hij al lang niet meer zo goedkoop als vroeger. Sereen en stil kilometers vreten doet hij nog altijd als de beste, al moet hij daarbij natuurlijk wel de praktische koffer van zijn Combi-broer missen.