De Vision 0 is de stationwagon anno 2030 – of toch volgens Skoda. Tegen alle geldende conventies in zien de Tsjechen namelijk toekomst in hun Combi. Vanwege energie-efficiënter dan een SUV en minstens even praktisch. Dat eerste zou intussen zwart op wit bewezen moeten zijn. ‘Zou’, omdat ze bij Skoda “vergeten waren” om de resultaten van de windtunnel mee te brengen naar het persevenement. We moeten hen dus maar op hun woord geloven dat de extra openingen in de motorkap en de voorbumper de rijwind makkelijker rond het koetswerk geleiden (en daardoor het rijbereik verbeteren).
Hoe dan ook, we gaan er niet om malen. De Vision O wil namelijk in de eerste plaats een visueel statement maken, door te tonen waar het Modern Solid-design van Skoda morgen heen moet. En hoe een break eruit zou zien als je hem van binnen naar buiten ontwerpt. De plek achter het stuur was namelijk het vertrekpunt voor deze conceptcar.
Multimedia Skoda Vision 0
Dat de productie misschien wel dichterbij is dan gedacht, menen we af te leiden uit de zeer realistische opzet van het infotainmentsysteem. Skoda heeft zich niet verloren in een science-fiction van de weg wijzende hologrammen of retinabediende displays. Uiteraard krijgt Laura – de huidige stembediende assistent – een ferme update en natuurlijk wordt het mobiele ecosysteem verder uitgediept middels een nieuwe app.
Maar dat zijn allemaal evoluties, geen revoluties, waardoor die technologische update eigenlijk al om de hoek staat te loeren. Van ons mag dit doorontwikkelde multimediasysteem, met zijn rustgevende Tranquil Mode en de weergave op de volledige breedte van de ruit, in elk geval morgen al worden uitgerold.
Interieur Skoda Vision 0
Wat ’67’ (six seven, boomer!) is voor de jeugd, is ‘circulair’ voor de ontwerpgilde: je mag alles tegen en in het interieur gooien, zolang het maar gerecycleerd is – of minstens gerecycleerd kan worden. Dus toogden de hipsters bij Skoda naar het containerpark om terug te keren met gecomposteerd bio-afval, uitgerangeerde visnetten en ongebruikte lederrestjes. Grondstoffen die ze nadien verwerkten tot bekledingsmaterialen voor deze conceptcar.
Waarbij we op het hart gedrukt kregen dat er werd geëxperimenteerd met het oog op massaproductie… behalve voor de hoofdsteunen. De inspiratie zal op geweest zijn… of het containerpark net gesloten. Hoe dan ook, omdat er geen geschikt materiaal werd gevonden om de meshstructuur uit te boetseren, werden die dingen dan maar ge-3D-print. Lees: één keer je hoofd er effectief tegenleggen en je mag de Pritt-stift bovenhalen.
Rijden Skoda Vision 0
Daar kunnen we bijzonder weinig over zeggen, omdat we er niet meer dan een toertje mee hebben kunnen doen. Neem dat gerust letterlijk: tweemaal rond een pleintje, met een topsnelheid van 15 km/u. Maar meer was eigenlijk ook niet nodig: de elektrische aandrijving is er gewoon voor de show. En om de conceptcar niet telkens manueel het podium op te hoeven duwen (de Vision O schuimt momenteel namelijk de autosalons af… maar slaat daarbij vreemd genoeg Brussel over).
Timing Skoda Vision 0
We plakken er nu 2030 op, maar het kan evengoed 2028 zijn. Of 2035. Skoda laat zich in elk geval niet vastpinnen op een jaartal. Dat het merk wel al meegeeft dat de toekomstige Combi op een nieuw ontwikkeld platform van de VW Group zal staan, geeft echter aan dat we het niet in de zo heel verre toekomst moeten zoeken.
Conclusie Skoda Vision 0
We hopen dat Skoda er snel een stel volwaardige motoren inpropt – zowel elektrische als op benzine (jawel, ook die laatste zouden gepland zijn) – zodat die effectief de Combi van morgen mee kunnen vormen. Omdat we de looks van de Vision O wel kunnen pruimen. Maar vooral omdat ook wij van mening zijn dat een retour van de stationwagon écht aan de orde is.
In dit artikel : Skoda, Skoda Octavia , Skoda Superb
