Koetswerk: design Skoda Octavia facelift
Reusachtig zijn de uiterlijke verschillen niet. Het makkelijkst is de vernieuwde Skoda Octavia te herkennen aan zijn opgefriste neus, en dan nog het meest als de dagrijlichten branden. Bij de standaardledkoplampen loopt die streep eyeliner nu wat uit ter hoogte van het ranker geworden radiatorrooster.
Kies je voor de optionele matrixledkoplampen, dan neemt de lichtsignatuur de vorm aan van twee omgekeerde V’s en krijgt het front een merkelijk assertievere uitstraling. Dat ook achteraan de bumper vernieuwd werd, zal daarentegen alleen een kennersoog opvallen.
Interieur: koffer & infotainment Skoda Octavia facelift
Dé troef van de Skoda Octavia Combi blijft natuurlijk zijn ruime en praktisch ingerichte interieur, met onder meer een gigantische koffer van 640 liter (of zelfs 1.700 liter met neergeklapte achterbank). De nieuwe materialen voor de interieurbekleding maakten in onze chic aangeklede testauto een hoogwaardige indruk, maar wie beter kijkt, ontwaart ook nog wat goedkoop aandoend zwarte kunststof.
Het dashboard liet Skoda grotendeels ongemoeid, alleen wordt het digitale instrumentenpaneel van 10 duim voortaan geflankeerd door een scherm dat standaard 10 en optioneel zelfs 13 duim groot is (voor de facelift was dat 8 respectievelijk 10 duim). Opvallend: terwijl de Superb en de Kodiaq, maar ook de VW Golf al overstapten op het MIB4-infotainmentsysteem, draait in de Octavia achter die displays nog de oude MIB3-techologie. Wel krijgt de spraakassistent – Laura voor de vrienden – hier binnenkort evengoed al ChatGPT geïntegreerd.
Motoren: mildhybride Skoda Octavia 1.5 eTSI
Onder de motorkap van de Skoda Octavia blijven de diesels (2.0 TDI van 122 of 150 pk) trouw op post, maar aan benzinezijde beweegt er een en ander: de 2.0 TSI van de RS krijgt er 20 paarden bij (nu 265 pk), terwijl aan de onderkant van het gamma de 1.0 TSI-driecilinder van 115 pk werd vervangen door een tot 116 pk toegeknepen variant van de 1.5-viercilinder.
Wij reden met de al langer bekende 150 pk-variant van diezelfde 1.5 TSI, die er in combinatie met de gerobotiseerde DSG-zevenbak mildhybride ondersteuning en de letter ‘e’ in zijn naam bijkrijgt. Een aangename tandem… op voorwaarde dat je de DSG-bak in de sportstand hebt staan, zo niet haalt hij vakkundig al het vuur uit deze vierpitter.
Rijgedrag en prestaties Skoda Octavia 1.5 eTSI
Het weggedrag is typisch Volkswagen: gezond en complexloos, zonder daarom uit te blinken qua snedigheid. Sereen en stil kilometers vreten doet deze Skoda Octavia Combi daarentegen als de beste.
De Skoda Octavia Combi 1.5 eTSI sprint in 8,6 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 225 km/u. Het gemiddelde normverbruik bedraagt 5 liter per 100 kilometer, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 115 gram.
Belgische prijzen Skoda Octavia facelift
OVERZICHT Belgische prijzen Skoda Octavia & Octavia Combi
Verdict Skoda Octavia facelift
Hij kijkt wat frisser uit zijn ogen, en zijn uitrustingsmogelijkheden werden opgewaardeerd, maar in essentie veranderde de Skoda Octavia Combi bij deze tussentijdse facelift niet. Dat hoeft ook niet, want gezinnen weten al langer dan vandaag wat ze eraan hebben.
Tegenwoordig staat deze Skoda er chiquer bij dan zijn Duitse Volkswagen-neef, de Golf Variant, maar dat reflecteert zich helaas ook in hogere prijzen.
Verwante testen
10-08-2024
7
26-06-2024
Eerste tests
Review Cupra Formentor (facelift 2024) - de VZ e-Hybrid getest
De Cupra Formentor krijgt een facelift. AutoGids doet de test met de vernieuwde VZ e-Hybrid, die extra vermogen combineert...
11
23-04-2024
Korte tests
Review Audi A3 (2024) - de stoere Allstreet getest
De vernieuwde Audi A3 introduceert een stoere Allstreet-variant van de Sportback. AutoGids doet de test met de 35 TFSI.
10
In dit artikel : Skoda, Skoda Octavia
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!