Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Hoe koop je het best een auto?

Dakkoffers en transportaccessoires

Geschreven door Olivier Duquesne op 01-03-2018

Dakkoffers en transportaccessoires #1
Dakkoffers en transportaccessoires #1
Dakkoffers en transportaccessoires #2
Dakkoffers en transportaccessoires #2
Dakkoffers en transportaccessoires #3
Dakkoffers en transportaccessoires #3
Dakkoffers en transportaccessoires #4
Dakkoffers en transportaccessoires #4
Dakkoffers en transportaccessoires #5
Dakkoffers en transportaccessoires #5
Dakkoffers en transportaccessoires #6
Dakkoffers en transportaccessoires #6
Dakkoffers en transportaccessoires #7
Dakkoffers en transportaccessoires #7
Dakkoffers en transportaccessoires #8
Dakkoffers en transportaccessoires #8
Dakkoffers en transportaccessoires #9
Dakkoffers en transportaccessoires #9
Dakkoffers en transportaccessoires #10
Dakkoffers en transportaccessoires #10

Soms blijkt de koffer van je auto te klein om al je vakantiespullen mee te nemen. Dan kan een dakkoffer een ander draagsysteem van pas komen. Er bestaan ook oplossingen die op de trekhaak kunnen worden gemonteerd. Een overzicht.

Dakrails

Voor je een dakkoffer, fietsdrager of skirek installeert moet je eerst je dakstangen kiezen. Dat vereist een aantal voorzorgen op het moment van de keuze in functie van de auto en de bevestigingspunten. De meeste winkels die dakstangen verkopen kunnen de klant adviseren in functie van het voertuig. Opgelet: met dakstangen kan soms het schuifdak niet meer open.

Bij de keuze van de juiste dakstangen moet je op de volgende punten letten:

  • Kies het bevestigingssysteem in functie van de aanwezigheid van dakstangen, langsliggers of verankeringspunten of net in functie van de volledige afwezigheid van dergelijke zaken.
    • Voor standaard langsliggers met een spleet tussen de rail en het dak moet je gewoon dwarsstangen kopen die je recht op de originele liggers kan plaatsen.
    • Voor dakstangen moet je voor een “Flush Railing”-systeem kiezen.
    • Bij ankerpunten in het dak kies je een “Fixpoint”-systeem.
    • Zo niet ga je voor stangen met voeten die in het bovenste deel van de deuropening grijpen.
  • Kies dakstangen die compatibel zijn met het type dak (bol, panoramisch enzovoort).
  • Ga het maximale laadvermogen van de auto na (in de gebruiksaanwijzing).
  • Kies de maximale last van de dakstangen (50, 75 of 100 kilo) in functie van het maximale laadvermogen van de auto.
  • Kies het materiaal (staal is zwaar maar robuust, aluminium is lichter en meer esthetisch) in functie van de noden en het budget.
  • Kijk na of een antidiefstalsysteem standaard of optioneel is.
  • Kies stangen die voldoen aan de norm NFR 18.903.1 uit 1995, eventueel met daarboven nog de vrijblijvende norm ISO 11.154-4 uit 2006, die strenger en veiliger is.

Dakkoffer

De lengte en breedte van dakkoffers varieert. Ze hangen af van het type belading (zakken, ski’s, buggy, kampeermateriaal, diverse) en van de auto. Neem geen te lange koffer. Als hij voorbij de bovenste rand voorruit komt, zal hij de stroomlijn sterk beïnvloeden, met een veel hoger verbruik en vervelende windgeluiden als gevolg. En als hij te breed is, ben je geneigd om te gaan overladen en dus de maximale dakbelasting te overschrijden, maar ook de maximale belasting van de rails. Let ook op de maximaal toegelaten snelheid met de dakkoffer (doorgaans 130 km/u). Let bovendien op bij tolstations (die een te hoog tarief kunnen aanrekenen) en in ferry’s (hoogtebeperking). Tot slot moet je vermijden om er valiezen in te steken. Dakkoffers zijn vooral gemaakt voor grote (ski’s, buggy, kinderbedje) en lichte (stoffen tassen, tenten, speelgoed) voorwerpen.

Om de juiste dakkoffer te kiezen, moet je op de volgende punten letten:

  • Lengte en volume aangepast aan de belading en de auto: 300 liter voor een stadsauto, 400 tot 500 liter voor compacte modellen en tot 600 liter voor de grootste voertuigen. De koffer mag niet voorbij de bovenste rand van de voorruit komen en mag het openen van de kofferklep niet hinderen (in een drie- of vijfdeurskoetswerk).
  • Voldoende hoog, maar niet overdreven. Meet zeker de totale hoogte met geplaatste koffer om onaangename verrassingen te vermijden bij het binnenrijden van een ondergrondse parking. Plaats desnoods een kattenbelletje in het zicht van de bestuurder. Als je gaat schatten, moet je rekening houden met zowel de hoogte van de koffer als die van de dakstangen (met inbegrip van de spleet tussen de stangen en het dak).
  • Type bevestiging. Die verschilt per merk en model. Een dakkoffer van hetzelfde merk als de dakstangen of een volledige kit sluiten onaangename verrassingen uit.
    • Het ‘universele’ basissysteem bestaat uit een U-vorm met schroefwiel en draadstangen. Dit is het minst praktische en het minst veilige.
    • Het eveneens universele L-vormige systeem met draadstang of blokkeerstang is iets praktischer dan de U.
    • De Easy Snap-standaard maakt het eenvoudiger om een U-vormige bevestiging te fixeren.
    • Het Master Fit-systeem is een schroefwielstandaard en laat zich met klemmen rond de dakrails bevestigen.
    • En dan zijn er nog de meer geperfectioneerde verankeringssystemen, die veiliger en meer ergonomisch zijn. Ze worden aangeboden door grote merken zoals Thule (Easy Grip, Fast Grip en Power Grip), Farad of Hapro (Easy Fit). In dat geval moet je nagaan of ze compatibel zijn met je dakrails.
  • Type koffer (materiaal). Stugge bakken zijn beter gestroomlijnd en beschermen beter tegen diefstal en slecht weer, maar nemen veel ruimte in wanneer je ze opbergt en vereisen vaak dat je met twee bent om ze te monteren of verwijderen. Soepele koffers zijn eenvoudiger te plaatsen of weg te nemen en hun hoogte is ‘moduleerbaar’. Je moet echter wel opletten dat hun waterdichtheid niet afneemt met de tijd. Bovendien bieden ze minder bescherming tegen diefstal door hun gebrek aan een echte vergrendeling.
  • Type sluiting: ideaal is een meerpuntsslot met centrale vergrendeling. Een beveiliging maakt dat je de sleutel niet kan verwijderen als niet alles goed vergrendeld is. Zo kan de sleutel niet in de koffer worden vergeten wanneer je hem sluit of kan je niet gaan rijden met een niet-vergrendelde koffer. Voor soepele koffers ben je vaak beperkt tot een hangslot voor de ritssluiting.
  • Type opening: achteraan, zijdelings of langs twee zijden. Die laatste is de meest praktische.
  • Er zijn ook speciale systemen voor fietsen, ski’s, surfplanken, kajaks, windsurfplanken enzovoort.

Platformen op trekhaak

Als je auto een trekhaak heeft, dan kan je kiezen voor een multifunctioneel platform. Dat kan zowel een externe koffer dragen als een fiets- of skirek. Zo’n platform laat zich eenvoudig monteren en verwijderen. Let op met de koppeling van de verlichting en vergeet niet een duplicaat van je nummerplaat op de speciaal daarvoor ingebouwde plaat te bevestigen. Bij de keuze van het model moet je rekening houden met de maximale verticale belasting van de trekhaak (te vinden op het plaatje dat in de sleepvoorziening is geslagen). Een te groot gewicht in achteroverhang kan bovendien gevolgen hebben voor het rijgedrag van de auto. Het kan ook nodig zij om de koplampen bij te regelen (draaiknop op het dashboard) om te vermijden dat andere weggebruikers worden verblind.

Fietsdrager

Er bestaan verschillende oplossingen voor het vervoer van fietsen: op het dak, op de koffer en op de trekhaak. Alles hangt af van je budget, hoe vaak je het systeem gebruikt en het aantal fietsen dat je moet vervoeren. Belangrijk om te weten is dat voor meer dan 3 fietsen een aanhangwagen de voorkeur wegdraagt, zelfs al lijkt een dak- of trekhaaksysteem haalbaar. Houd rekening met het toegelaten gewicht van het sjorsysteem en de maximaal toegelaten belasting van het dak en de trekhaak.

  • Een fietsdrager op de koffer(klep) is de goedkoopste oplossing. Deze wordt echter enkel aangeraden voor occasioneel gebruik, met maximum 3 fietsen en afhankelijk van het model. Dit accessoire bevestig je met riemen en harde poten. Dakrails of een trekhaak zijn niet nodig. Als het is gemonteerd, kan je soms niet meer in de koffer. Bovendien worden de fietsen enkel met riemen vastgehouden. Voorzie daarom beschermingskussens om te vermijden dat ze tegen elkaar slaan. Opgelet: de nummerplaat mag nooit worden bedekt (net zomin als de lichten). Als dat wel het geval is, moet je een duplicaat op de fietsendrager aanbrengen. Bij het opbergen is dit systeem opplooibaar en dus compact.
  • Een dakdrager is aangeraden als je al dakrails hebt. Daarmee kan je rijden zonder het zicht naar achteren te hinderen. Op die manier kan je tot 4 fietsen vervoeren, of 2 fietsen en een dakkoffer. Het plaatsen en wegnemen van de fietsen is vaak niet eenvoudig, vooral op een hogere auto. Let ook goed op de totale hoogte met fietsen om onaangename verrassingen te vermijden onder een lage brug, in een tunnel, aan een tolslagboom, in een ondergrondse toegang of parking enzovoort. Het kan slim zijn om een kattenbelletje op te hangen voor de bestuurder. Let ook op bij tolpoorten (fout tarief aangerekend), in ferry’s (hoogtebeperking) en op de maximaal toegelaten snelheid. Vergeet tot slot niet dat je meer wind vangt, vooral zijwind.
  • Een fietsdrager op de trekhaak is de beste oplossing als je een trekhaak hebt. Hij laat zich eenvoudig monteren met eigen lichten en een bevestigingsplaat voor de nummerplaat. Deze oplossing kan het zicht naar achteren hinderen, maar vermijdt dat je te veel wind vangt. Er bestaan modellen voor 2, 3, 4 of zelfs 5 fietsen. Opgelet: kies de fietsendrager in functie van de maximale belasting van de trekhaak (aangegeven op een ingeslagen plaatje). Een te groot gewicht in achteroverhang kan bovendien het rijgedrag van de auto beïnvloeden.
  • Op recente systemen kunnen doorgaans ook elektrische fietsen worden vervoerd. Voor die systemen maar ook voor oudere moet je altijd opletten dat het maximale draagvermogen van het geheel niet wordt overschreden.

Skirek

Kies je skirek in functie van het type en het aantal ski’s. In een dakkoffer die lang genoeg en aangepast is kunnen heel goed 5 paar ski’s of 4 snowboards. Een skirek slikt tot 6 paar ski’s. Voor meer paren moet je een systeem op trekhaak kiezen, dat tot 8 paar of 4 snowboards verdraagt. Er bestaan diverse systemen om de ski’s horizontaal of verticaal te plaatsen. Ze kunnen kantelen om de toegang tot de koffer vrij te maken. Vergeet echter niet dat verticale systemen de ski’s boven het dak laten uitsteken (opgelet in ondergrondse parkings of automatische tolpoorten) en de luchtweerstand en dus het verbruik verhogen. Voor snowboards en monoski’s kies je beter een voldoende grote dakkoffer of een verhoogde skidrager om de hoge bindingen tegen krassen te beschermen. Let er tot slot op dat je een degelijk bevestigingssysteem kiest – en dat je het juist gebruikt – als je een skidrager neemt om te vermijden dat alles onderweg gaat vliegen. Laat magnetisch skidragers links liggen. Ze kunnen loskomen en passen helemaal niet op alle daken.

Huren van dakkoffer, fietsdragers en skirekken

Je kan bij bepaalde winkels (bandencentrales, winkels gespecialiseerd in auto-accessoires, concessiehouders, garages) dakkoffers of fietsdragers huren voor een dag, een weekend of een week . Vaak wordt de koffer met de dakrails geleverd. De plaatsing ervan kan zelfs door het winkelpersoneel worden uitgevoerd. De prijzen gaan van 5 tot 20 euro per dag afhankelijk van het type en het volume van de dakkoffer. Ook particulieren verhuren ze via online verkoop- of deelplatformen. En autoverhuurders bieden ook vaak skirekken of dakkoffers aan als optie.

Tol, tunnels (Eurotunnel) en ferry’s

  • Aan tolpunten en automatische slagbomen moet je opletten met de dakkoffer. Doorgaans meet een scanner de hoogte van de auto om de juiste categorie te bepalen. Zelfs met dakkoffer moet je normaalgezien gewoon betalen zoals voor een ‘personenwagen’. Bij twijfel over het getoonde bedrag kan je het rechtstreeks aan de parlofoon van het tolpunt aanvechten. Ook na het betalen kan je je ticket aan de tolbeheerder voorleggen voor een restitutie. Let op: télépéage-punten waar je niet moet stoppen zijn niet toegelaten als de totale hoogte de aangegeven maximumhoogte overschrijdt. Ook hier ga je na of het juiste bedrag is aangerekend, ofwel aan het tolpunt zelf, ofwel via de website van de beheerder waar je je betalingen opvolgt. Contesteren kan indien nodig met het ticket. Het eenvoudigste is echter te gaan betalen aan een bemande tolpost. Hier vind je een gedetailleerde uitleg voor Frankrijk.
  • Voor de Shuttle in de Eurotunnel zijn er twee categorieën. Auto’s van minder dan 1,85 meter hoog mogen in een wagon met dubbele brug, die van meer dan 1,85 meter gaan in een rijtuig met enkele brug. Vermeld bij het reserveren dat de auto een dakkoffer of andere uitrusting heeft. Je moet niet bijbetalen, maar om er zeker van te zijn dat er plaats is in een rijtuig met enkele brug is het noodzakelijk om dit te vermelden bij het reserveren.
  • Voor ferryreizen kan een meerprijs worden aangerekend als je een dakkoffer, fietsdrager, skirek of multifunctioneel platform op de trekhaak hebt. Je moet het in elk geval aangeven bij de reservatie. Soms vraagt men om de auto te meten en de volledige afmetingen op te geven met inbegrip van de accessoires achteraan of op het dak.
  • Als je een autotrein gebruikt moet je voor bepaalde tunnels of trajecten het formaat opmeten en bij de reservatie aangeven of er uitrusting op het dak of de trekhaak staat, dan wel je rechtstreeks bij de operator gaan aanmelden.

Verbruik

Het verbruik neemt onvermijdelijk toe met een koffer of accessoire op het dak, zelfs wanneer die onbeladen zijn. Alleen al de aanwezigheid van dakrails heeft een invloed op het verbruik. Hoe groot die invloed is, hangt af van het materiaal, het type uitrusting, de lengte ervan en de hoogte. Ze zal minder negatief zijn met aluminium stangen en een niet al te hoge koffer die licht en gestroomlijnd is. Een koffer die de bovenste rand van de voorruit overschrijdt, zal veel meer wind vangen. Dat verhoogt niet enkel het verbruik, maar tast ook het comfort aan omdat meer windgeluiden ontstaan. Een klassieke dakkoffer verhoogt het verbruik met 10 tot 20 procent. Een fietsdrager op het dak zorgt doorgaans voor 20 procent meerverbruik. Achterop de auto geplaatste systemen verstoren niet alleen de stroomlijn maar ook het weggedrag van de auto en hebben zo een invloed op het verbruik.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests