Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Hoe koop je het best een auto?

De ballonfinanciering: opgelet voor de valkuil op het einde

Geschreven door Olivier Maloteaux op 16-03-2018

De ballonfinanciering: opgelet voor de valkuil op het einde #1

Wat is een ballonfinanciering bij de aankoop van een auto? En hoe vermijd je de valkuil van de laatste maand?

Bij de autofinancieringsformules vinden we ook het zogenoemde ballonkrediet. Deze formule is de voorbije tien jaar erg populair geworden op de automarkt. De opzet van deze kredietvorm is een lagere maandelijkse afbetaling mogelijk te maken: de klant betaalt – na een eventueel voorschot – maandelijks maar een beperkt deel van het kapitaal terug (met maandelijkse sommen die tot 50 procent lager liggen dan bij een traditionele financiering), terwijl de laatste maandsom, de ‘ballon’ genoemd, hoger is. Afhankelijk van het contract bedraagt die laatste som tussen 30 en 50 procent van de aankoopprijs van het voertuig.

In de praktijk

De aflossingstabel wordt vaak opgesteld in functie van de duurtijd van de autofinanciering. Voor contracten met een duur van maximaal 24 maand is het plan 50/50: 50 procent van de som wordt tijdens de afbetaling ingelost, de overige 50 procent in één keer op het einde. Voor langere contracten verschuift de verhouding naar 70/30: 70 procent tijdens de afbetaling, 30 procent op het einde. Maar de aflossingsformule hangt ook af van het contract. In de meeste gevallen kan de laatste som, de ballon, ook worden betaald door de auto door te verkopen. De formule is dus interessant voor mensen die regelmatig van auto willen veranderen: ze geven hun auto aan het eind van de afbetaling terug aan de concessiehouder en gaan een nieuwe lening aan. Het risico bestaat natuurlijk dat je in een kredietspiraal gevangen raakt…

Valstrikken

Het is dus soms perfect mogelijk om aan het eind van het contract de auto terug te geven, zonder hem te vervangen. De bedoeling is dan vaak om een nieuw model te nemen. In dat geval wordt het gebruik van de auto vaak aan een aantal beperkingen onderworpen, zoals bijvoorbeeld een maximaal aantal kilometers per jaar. Als je die voorwaarden niet naleeft, volgen er extra kosten, die vaak zeer hoog oplopen. Zorg dus dat je voldoende geld opzij legt tegen het eind van het contract door te sparen of door de auto aan de dealer terug te verkopen. Maar als het niet mogelijk is om de auto terug te geven of door te verkopen, zit je met een schuld. En dan kan het dat je verplicht bent om een klassiek krediet aan te gaan om de laatste aflossing te betalen. Het ballonkrediet lijkt op het eerste gezicht wat op een leasingcontract, maar onderscheidt zich daarvan door het feit dat de ontlener onmiddellijk eigenaar is van het voertuig.

Nuttige links

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests