Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Hoe koop je het best een auto?

Lpg: wat is die alternatieve oplossing?

Geschreven door Olivier Duquesne op 10-06-2022

Lpg: wat is die alternatieve oplossing? #1
Lpg: wat is die alternatieve oplossing? #1
Lpg: wat is die alternatieve oplossing? #2
Lpg: wat is die alternatieve oplossing? #2
Lpg: wat is die alternatieve oplossing? #3
Lpg: wat is die alternatieve oplossing? #3
Lpg: wat is die alternatieve oplossing? #4
Lpg: wat is die alternatieve oplossing? #4
Lpg: wat is die alternatieve oplossing? #5
Lpg: wat is die alternatieve oplossing? #5

Lpg zat een tijdje in de vergeethoek, maar is weer actueel als alternatief voor conventionele brandstoffen. Dit gas, dat wordt geproduceerd door distillatie van olie, heeft zowel financiële als ecologische voordelen. En enkele nadelen.

Lpg (Liquid Petroleum Gas of vloeibaar petroleumgas) is een alternatieve brandstof die, mits enige aanpassingen, compatibel is met een benzinemotor. Lpg-auto's zijn ook bi-fuel, dat wil zeggen dat ze zowel op benzine als op lpg kunnen rijden. Dat zorgt voor een mooi totaal rijbereik. Met LPG kan de motor echter wat vermogen verliezen, maar zal hij soepeler en stiller zijn. Le Lpg vermindert ook de uitstoot van NOx, CO, partikels en onverbrande koolwaterstoffen. Er is geen benzeen. Het verbruik is op lpg hoger dan op benzine, maar met een betere CO2-balans.

Opslag

Lpg is een mengsel van butaan en propaan dat wordt verkregen door de destillatie van aardolie. Het gas moet uiteraard onder druk worden opgeslagen in een geschikte tank. In voertuigen die met de originele installatie worden verkocht, zijn deze tanks perfect geïntegreerd (vaak onder de vloer van de bagageruimte), met indicatie over de vulling, de actieradius en de bedrijfstoestand rechtstreeks op het dashboard van het voertuig. Het volume van de lpg-tank is uiteraard van invloed op het beschikbare rijbereik. Merk op dat tijdens bepaalde fasen, zoals vlak na het starten, nog benzine moet worden gebruikt.

Installatie

Voor een benzinemodel dat niet af fabriek met lpg is uitgerust, is het ook mogelijk het achteraf te installeren. Er zijn door de FOD erkende installateurs die ervoor zorgen dat het systeem veilig en doeltreffend is. Dit kan zijn met een tank zijn op de plaats van het reservewiel (zoals bij een fabrieksuitrusting) of met een tank in de bagageruimte (met verlies van laadruimte). Een aftermarketinstallatie kost ongeveer 2.500 euro. Een nadeel is dat er geen informatie wordt weergegeven op het dashboard van het voertuig. Daarvoor wordt een kleine onafhankelijke indicator op de console gemonteerd. Een op lpg omgebouwd voertuig moet binnen 30 dagen de technische keuring doorstaan. De installatie moet voldoen aan de R67-00 of R67-01 normen. Dit geldt ook voor een ingevoerd voertuig.

Veiligheid

In België moeten lpg-auto's verplicht voorzien zijn van een sticker met een groene ruit en in het wit de aanduiding "LPG" om de brandweer te informeren over de aanwezigheid van een gastank. Veel ondergrondse parkeergarages zijn voorzien van borden die de toegang voor lpg-voertuigen verbieden. Modellen die voldoen aan de R67-01 norm, met een veiligheidsklep, hebben in principe echter wel toegang tot deze garages en parkeerterreinen. Deze auto's krijgen een sticker op de voorruit om aan te geven dat zij aan deze veiligheidsnormen voldoen. Wanneer je een veerboot wilt nemen, moet de lpg-tank vaak leeg zijn. Maar elk bedrijf heeft zijn eigen regels en verboden. Het is daarom raadzaam dit uit te zoeken. Lpg is echter niet toegestaan in de Eurotunnel (Kanaaltunnel).

Belastingen

Lpg bevindt zich in een bijzondere situatie. In Brussel en Wallonië is de belasting op inverkeerstelling voordeliger voor een lpg-auto. In Vlaanderen is de BIV gedeeltelijk afhankelijk van de CO2-uitstoot en dus gunstiger voor lpg-auto’s. De jaarlijkse verkeersbelasting is minder voordelig omdat er zowel in Vlaanderen als in Brussel en Wallonië een lpg-toeslag geldt. Let wel: lpg zal, net als CNG en benzine, in 2035 verboden worden in Brussel.

Tanken

De tank vullen doe je met een speciale vulopening. Bij voertuigen met een fabrieksuitrusting bevindt die zich meestal naast de benzinevulopening. Voor retrofits zal dit afhangen van de keuze en de mogelijkheden die de installateur biedt. De prijs per liter lpg is zeer gunstig: 0,80 euro (juni 2022). Ondanks het iets hogere verbruik dan benzine, valt de financiële balans per 100 km grotendeels in het voordeel van lpg uit. Deze brandstof is gemakkelijk te vinden in België en in Europe. Opgelet: de vulopeningen zijn niet gestandaardiseerd op Europees niveau. Je moet adapters gebruiken om in het buitenland lpg te tanken. In Frankrijk en Nederland bijvoorbeeld is de aansluiting anders. Bovendien is het ook mogelijk dat de lpg-pomp om veiligheidsredenen niet beschikbaar is voor zelfbediening wanneer het station gesloten is. Maar geen paniek: je, kunt op benzine rijden als de lpg-tank leeg is

Rijbereik

Een ander voordeel van de lpg-auto is de actieradius. Aangezien de auto op twee brandstoffen rijdt, met één tank voor benzine en een andere voor gas, bedraagt de totale actieradius gewoonlijk 1.000 km en meer! Natuurlijk is het voordeliger om zo vaak mogelijk op lpg te rijden en alleen in geval van nood benzine te gebruiken. Aan de andere kant moet je altijd benzine in de tank hebben voor de fases waarin dat nodig blijft voor de goede werking van het voertuig.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests