Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Advies / Het verschil tussen een terreinwagen, een SUV en een cross-over

Geschreven door David Leclercq op 01-12-2017

Of je nu een SUV, een offroader of een cross-over koopt, het lijkt allemaal op hetzelfde neer te komen. Maar dat klopt niet helemaal, want er zijn belangrijke technische verschillen, al delen steeds meer modellen altijd maar meer onderdelen binnen een groep. Kortom, de kenmerken van deze 3 categorieën lopen uiteen, net zoals hun capaciteiten op en naast de weg. We leggen hier een en ander uit.

Echte offroaders

Offroaders worden vaak als de ‘klassieke’ terreinwagens gezien omdat ze nog wat meer utilitair zijn. Bij deze ‘echte’ terreinwagens rekenen we voertuigen die nog zijn opgebouwd op een zogenaamd ladderchassis, al wordt ook dat steeds zeldzamer. We denken dan aan de Nissan Patrol en de Mitsubishi Pajero of aan pick-ups die zware ladingen moeten kunnen slepen of vervoeren en die tegelijk schitteren in het terrein. Het nadeel van deze formule is dat het comfort vaak te lijden heeft onder de keuze voor een starre achteras (in de meeste pick-ups).

De jongste generatie offroaders zit vandaag echter halverwege tussen SUV’s en klassieke terreinwagens. Een Range Rover of een Volkswagen Touareg, om er maar twee te noemen, hebben een zelfdragend koetswerk zoals een personenwagen, maar ze behouden wel een groot sleepvermogen en hebben een zeer intelligente ophanging (die ook achteraan onafhankelijk is) en vierwielaandrijving. Daardoor kunnen ze zich ook echt offroad wagen, waarbij ze vaak worden geholpen door elektronische systemen, een reductiebak (voor extra korte versnellingen die rijden in zwaar terrein vergemakkelijken) en soms zelfs vergrendelbare differentiëlen. Door bijvoorbeeld het middendifferentieel te sperren, draaien de twee assen steeds aan dezelfde snelheid, zelfs wanneer er een grip verliest. Ze lijken daarmee op de 4x4’s van weleer, maar dan wel met een (forse) dosis luxe als bonus. Offroaders hebben vaak een permanente vierwielaandrijving, die nog in een paar zeldzame gevallen kan worden afgekoppeld om er een tweewielaandrijver van te maken. Al die terreinhulpmiddelen worden wel steeds vaker als optie aangeboden in offroad-packs.

SUV’s

SUV’s zijn voertuigen met de uitstraling van een 4x4 maar zonder (of met veel minder) technische hulpmiddelen. Sommige hebben nog een vierwielaandrijving (die doorgaans niet-permanent is maar automatisch wordt geactiveerd wanneer één as grip verliest) en een paar rijhulpsystemen (bijvoorbeeld een afdaalhulp), maar dat is het dan ook zo’n beetje. Van deze auto’s moet je niet verwachten dat ze een berg aarde kunnen beklimmen of een modderterrein kunnen bedwingen. De SUV is met andere woorden een terreinwagen voor de weg en hij bestaat in alle maten. Heel wat SUV’s hebben zelfs maar twee aangedreven wielen, om het verbruik te drukken voor wie niet echt vierwielaandrijving nodig heeft. Het voordeel van een SUV zit hem dan vooral in zijn veelzijdigheid, zijn uitstraling en zijn hoge zithouding.

Cross-overs

De cross-over is nog een ras apart. Hij is geen terreinwagen en zelfs geen SUV, want hij is het resultaat van een kruising tussen een berline of een break en een SUV. We denken dan aan een Mercedes E-Klasse All-Terrain of een Audi A6 Allroad, of de Peugeot 5008, die bij de eenvolumers aanleunt en die nooit op vierwielaandrijving kan rekenen. Ze komen in alle soorten en maten, zelfs bij Dacia met zijn Stepway-reeks. Een cross-over is dus vooral een marketingproduct.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten