Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Budget / 'België duurste land van de EU qua autobelasting'

Geschreven door Yeelen Möller op 29-04-2021

Volgens een rapport van de Europese constructeursvereniging ACEA is België het duurste land in de EU qua autobelastingen, met een bedrag van 3.187 euro per auto per jaar.

Volgens het jaarlijkse belastingrapport van de ACEA, de Europese constructeursvereniging, brengt de auto 398,4 miljard euro aan belastingen op in 2021. Dat is inclusief aankoopbelastingen (en dus ook onze BIV), wegenbelastingen, accijnzen op de brandstof, de kostprijs van rijbewijzen, belastingen op de verzekering, tolheffingen en eventuele douanekosten. 

België op één

België heeft daarbij de dubieuze eer om op de eerste plek te staan qua belastingen per auto per jaar, met het lieve bedrag van 3.187 euro. Daarmee staan we ver voor Oostenrijk (€2.678) en Finland (€2.523), die het podium vervolledigen. Nederland, waar auto's met een hoge CO2-uitstoot erg duur zijn in de aankoop en waar er ook duurdere accijnzen zijn op de brandstof, staat pas op de 6e plaats met 2.158 euro per auto per jaar. De goedkoopste landen die de ACEA kon onderzoeken zijn Spanje en Griekenland, waar auto's 1.068 euro en 1.264 euro respectievelijk kosten aan belastingen per jaar.

Waarom ons land dan zo duur is? Vooral de btw op de verkoop en op herstellingen brengt veel geld in het laatje van de schatkisten, maar ook onze benzine en diesel zijn relatief duur, net als onze verzekering. Daarnaast komen er nog enkele marginale bedragen binnen, zoals de gepersonaliseerde nummerplaten (1.000 euro per auto), de autokeuring en de kilometerheffing voor vrachtwagens. In totaal brengt de auto zo 21,4 miljard euro per jaar op qua belastingen in België.

Investeren in infrastructuur

De ACEA is van mening dat die grote bedragen meer gebruikt moeten worden om de verkeersinfrastructuur te verbeteren, zeker nu plug-in hybride en elektrische wagens steeds populairder worden, iets dat in de toekomst enkel zal toenemen naarmate de wetgeving verstrengt qua ecologie voor voertuigen. "In het eerste kwartaal van dit jaar hadden 14% van de nieuwe wagens een stekker. Dit kan enkel worden volgehouden als de verschillende overheden meer investeren in de infrastructuur", zegt directeur-generaal van de ACEA Eric-Mark Huitema.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten