Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Budget / Elektrisch ‘tanken’: zowel het duurst als het goedkoopst

Geschreven door Olivier Duquesne op 18-01-2019

De VAB heeft de kostprijs berekend van een ‘tank’ om 100 km af te leggen. Elektriciteit is thuis de beste oplossing, maar aan snellaadpalen net de duurste. CNG doet het beter dan benzine en diesel.

De autoclub VAB heeft zijn berekening vrijgegeven om de brandstof- of oplaadkosten te vergelijken om 100 km mee af te leggen volgens het gemiddelde verbruik van de markt (reële rijomstandigheden). De goedkoopste oplossing om deze afstand af te leggen is met elektriciteit. Maar enkel als u de auto op het werk kunt opladen, of thuis aan een wallbox. Men komt aan een respectievelijk gemiddelde van €2 en €3,40. Vervolgens vinden we CNG met €4,70. Hier gaat het om tanken aan de pomp (en niet via een compressor) en op voorwaarde dat de benzinetank niet wordt gebruikt*. Aardgas lijkt zelfs nog interessanter te zijn dan elektriciteit als we rekening houden met de gemiddelde kost van een automobilist die van tijd tot tijd ook een openbare laadpaal moet gebruiken. In dat geval stijgt de kost naar €5/100 km.

Extreem dure snellaadpalen

In werkelijkheid kan het opladen van een elektrische auto aan een openbare laadpaal erg kostelijk worden. Wat bewijst dat dit type auto alleen de moeite is als het mogelijk is om thuis te laden of op een privéparking met een niet-publieke laadpaal. Het kost namelijk minimum €6,3 per 100 km om op te laden aan een klassieke publieke laadpaal (en dus geen snellaadpaal). Dat kan naar €8/100 km stijgen en zelfs tot €11,70/100 km voor de snelste laadbeurten! Deze situatie moet worden genuanceerd voor Tesla-gebruikers die genieten van de mogelijkheid om het netwerk van de fabrikant te gebruiken tegen veel lagere tarieven.

Diesel minder interessant

Elektriciteit van de snellaadpalen (vaak langs de snelwegen) is de duurste oplossing, terwijl benzine zich tussen de gemiddelde prijs van elektriciteit en dit extreme geval nestelt. En diesel, volgens de prijzen die op 10 januari 2019 door de VAB zijn vastgesteld, is zelfs duurder (nog steeds op basis van het gemiddelde reële verbruik van de Belgische markt, berekend door de automobielvereniging). Zo kost 100 km op diesel tussen €6,9 en €7,7/100 km. Moraal van het verhaal: tenzij uw baas gul is met elektriciteit, of u thuis een laadpaal ter beschikking heeft, is de goedkoopste oplossing CNG volgens de cijfers gepubliceerd door de VAB.

*Het wordt aangeraden om de benzine minstens eenmaal per 6 maanden te gebruiken in een auto die op CNG rijdt.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten