Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Budget / Hybrides: Brussel en Wallonië betalen een hoge prijs

Geschreven door Frédéric Kevers op 01-02-2021

Tussen Vlaanderen, Brussel en Wallonië kan de BIV van een (hybride) wagen variëren met een factor 100, in het nadeel van de Brusselaars en Walen.

In België is de autobelasting dubbelzijdig - en binnenkort driezijdig als de kilometerheffing van Brussel wordt ingevoerd - afhankelijk van of je in Vlaanderen of toch in Wallonië of Brussel woont. Een vlieger die nog meer opgaat voor hybride wagens. Dat verklaart het grote verschil in de verkoop van hybride auto's tussen het noorden van ons land en de twee andere gewesten: in Vlaanderen is de BIV beperkt tot 45,56 euro voor plug-in hybrides, terwijl je in Brussel of Wallonië tot 4957 euro betaalt!

Leeuwendeel

Het mag dan ook niet verbazen dat Vlaanderen het leeuwendeel van deze markt inneemt. Met 33.100 verkochte PHEV's in het noorden van het land op een totaal van 47.171 in België vertegenwoordigen de Nederlandstaligen 70,2% van de markt, tegenover 15% in Brussel (7.094 hybrides) en 14,8% in heel Wallonië (6.977 stuks). Een situatie die voortkomt uit een 'groenere' en op dat vlak meer logische en eerlijke politiek in Vlaanderen: hoe meer je vervuilt, hoe meer je betaalt.

Concreet werd elke koper van een hybride wagen met een uitstoot van minder dan 50 g/km CO2 vrijgesteld van de BIV. In 2021 wordt deze regel niet verdergezet, maar het proportionaliteitsprincipe wordt wel aangehouden: hoe minder het voertuig vervuilt, hoe lager de belasting voor de inschrijving.

Niets van dat alles in de andere twee gewesten, waar men het oude principe blijft toepassen van een belasting op basis van het vermogen van een voertuig (kW of fiscale pk, afhankelijk van de cilinderinhoud, het grootste bedrag wordt gekozen). Enkel elektrische wagens worden vrijgesteld van dit principe met een BIV van 61,50 euro (0 euro in Vlaanderen).

We merken echter op dat de hybride wagens (verbrandingsmotor + elektromotor) belast worden op basis van de kenmerken van de verbrandingsmotor, ongeacht de normwaarden voor de vervuiling van de wagen of het bijkomende vermogen van de elektromotor(en). Er woedt natuurlijk nog een discussie over het reële vervuilingsniveau van de plug-in hybrides, afhankelijk van of ze op een pertinente manier worden gekocht en gebruikt of niet.

Met de slimme kilometerheffing zou er echter iets kunnen veranderen in het Brussels Gewest. Het is een project dat inherent rechtvaardiger is, maar dat, als het niet op dezelfde of een zeer vergelijkbare manier wordt ingevoerd in Vlaanderen en Wallonië, voor nog meer ongelijkheden zou kunnen zorgen. Het wordt dus dringend tijd voor een coherente politiek voor de automobilist, die nog steeds niet kan rekenen op voldoende alternatieven om zijn trouwe vierwieler te laten staan, wat de beste oplossing voor het klimaat zou zijn.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten