Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Budget / Partikelfilter

Geschreven door Olivier Duquesne op 23-03-2011

Een partikelfilter is verplicht op dieselmotoren van nieuwe auto's sinds 1 januari 2011. Deze technologie vergt echter enkele voorzorgen, vooral voor stadsauto's.

Een partikelfilter dient om de fijne deeltjes afkomstig van de verbrandingsgassen van dieselmotoren tegen te houden. Die partikels zijn voornamelijk koolstofroet. De partikelfilter, die in de uitlaat gemonteerd is, werkt volgens het principe opslag-regeneratie. De uitlaatgassen gaan door een filtersysteem dat de fijne partikels tegenhoudt. Wanneer de partikelfilter vol is, wordt hij automatisch geregenereerd door de roetdeeltjes te verbranden. Hiertoe wordt erg laat in de verbrandingscyclus extra diesel ingespoten.

Om deze regeneratie mogelijk te maken moeten de uitlaatgassen minstens 600 of zelfs 650 graden Celsius halen. In de stad bedraagt de temperatuur echter vaak zo'n 400 graden Celsius. Hierdoor blijft de filter vol en probeert de elektronica meermaals te regenereren met een laattijdige inspuiting. Dat verhoogt het verbruik en bovendien komt de werking van de partikelfilter erdoor in het gedrang. Op termijn komt daar nog het risico bij dat er brandstof terechtkomt in de olie, waardoor die zijn smerend vermogen verliest. Mogelijk kan de motor zelfs worden beschadigd als gevolg van een verstopte filter, wat een nefaste tegendruk veroorzaakt.

De gebruikershandleiding lezen

Het komt maar zelden voor dat automobilisten aandachtig hun vaak dikke en moeilijk te verteren gebruikershandleiding lezen na hun nieuwe aankoop. Bovendien informeren weinig verkopers hun klanten over het risico op verontreiniging van de filter wanneer ze een dieselauto kopen. Nochtans zijn de meeste gebruikershandleidingen van auto's duidelijk: na 500 kilometer voornamelijk stadsgebruik moet je gedurende minstens 20 minuten met een constante snelheid op de snel- of gewestweg rijden.

Het gebeurt ook dat er een oranje verklikkerlichtje 'partikelfilter' gaat branden. Over het algemeen betekent dit dat er een regeneratieprobleem is. De eerste reflex moet dan zijn om snel- of autowegritje van een goede 50 kilometer te maken. Het verklikkerlichtje zou moeten verdwijnen zodra de partikelfilter geledigd is. Indien niet dringt een bezoek aan de garage zich op, voor een geforceerde regeneratie of een volledige reiniging. Als het verklikkerlampje rood wordt, is het beter onmiddellijk te stoppen.

Geïntegreerde regeneratie

Bij de meest recente dieselmotoren is het risico op problemen met de regeneratie van de filter echter beperkt. Dat kan gebeuren door het gebruik van een additief om de verbrandingstemperatuur te verlagen tot 400 graden Celsius, of door de installatie van een specifieke injector in de uitlaatlijn. Een katalytische regeneratie via chemische reactie kan een groot deel van de afvalstoffen geëlimineerd worden bij 250 graden Celsius, maar de fijnste partikels zullen altijd in de filter blijven.

Om te weten of uw auto gebruikmaakt van een dergelijk procédé kan u uw dealer bevragen of in de gebruikershandleiding van uw auto het deel over de partikelfilter lezen. Bij gebrek aan een waarschuwing voor of informatie over de risico's en de te nemen voorzorgsmaatregelen is het nog altijd mogelijk juridische acties te ondernemen tegen de constructeur bij problemen in verband met een niet-geregenereerde partikelfilter. In dat geval is het nuttig contact op te nemen met de juridische dienst van een automobielclub of van een consumentenvereniging.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten