Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Luchtkwaliteit: merken die stoppen met diesel, en de anderen

Geschreven door Olivier Duquesne op 17-10-2018

Sommige merken zullen dieselmotoren binnenkort afzweren. Anderen bekijken het geval per geval, of zetten de dieselroute voort terwijl ze worden gecombineerd met groene oplossingen. Een kort overzicht.

Neen tegen diesel

De onderstaande merken hebben duidelijk aangegeven dat diesel niet langer deel zal uitmaken van hun aanbod (behalve voor pick-ups of professionele modellen) vanaf nu of tegen 2020. Ze gaat zich richten op benzine, maar ook op hybride of elektrische oplossingen.

  • Bentley: benzine en hybride
  • Infiniti: 100% hybride of elektrisch vanaf 2021
  • Lexus: 100% hybride
  • Mitsubishi: benzine, hybride en elektrisch
  • Porsche: benzine, hybride en elektrisch
  • Smart: benzine en elektrisch
  • Subaru: benzine en hybride
  • Suzuki: benzine en microhybridisatie
  • Toyota: benzine, hybride, elektrisch en waterstof
  • Volvo: enkel hybride en elektrisch vanaf 2019

Nog steeds een beetje diesel

Onderstaande merken zullen op middellange termijn diesel blijven aanbieden, maar niet op alle modellen. En de ontwikkeling van nieuwe dieselmotoren is geen prioriteit meer. De bevoorrading moet daarom tegen 2025 of 2030 worden verminderd. De gekozen richting is duidelijk de toename van het hybride en elektrische aanbod op middellange termijn.

  • Alfa Romeo: minder aanbod
  • Citroën: einde van HDi-ontwikkeling, hybride oplossingen
  • DS: einde van HDi-ontwikkeling, hybride oplossingen
  • Fiat: minder aanbod, naar elektrificatie
  • Honda: vermindering naargelang de vernieuwing van het gamma
  • Jaguar: 100% elektrisch tegen 2030
  • Jeep: hybridisatie
  • Kia: waarschijnlijk stoppen met verkoop van diesel
  • Maserati: hybridisatie en elektrificatie
  • Nissan: minder aanbod, elektrische oplossing (Leaf) en hybridisatie
  • Opel: einde van HDi-ontwikkeling, hybride oplossingen
  • Peugeot: einde van HDi-ontwikkeling, hybride oplossingen

Diesel en andere oplossingen

Deze merken geven diesel nog niet op. In het bijzonder voor sommigen omdat ze een cliënteel, een fleetmarkt of een gunstige nationale situatie voor dit soort brandstof willen behouden. En waarschijnlijk omdat ze de afgelopen jaren meer dan anderen hebben geïnvesteerd in deze brandstof. Hun ingenieurs werken aan de vermindering van de CO2-uitstoot en andere emissies om te voldoen aan steeds strengere normen. Daarom zijn sommige modellen van hun gamma vrijgesteld van diesel (vooral stadswagens en nichemodellen). Bovendien verwaarlozen deze modellen de andere alternatieven niet, vooral hybrides en elektrische modellen zijn terug te vinden. Ze spelen duidelijk op pluralisme, verwaarlozen geen oplossing, CNG en waterstof inbegrepen.

  • Audi
  • BMW
  • Dacia
  • Ford
  • Hyundai
  • Land Rover
  • Mazda
  • Mercedes
  • Mini
  • Renault
  • Seat
  • Škoda
  • Volkswagen

Diegenen die nooit diesel hebben gehad

Deze merken hebben nog nooit in de kracht van diesel geloofd door trouw te blijven aan loodvrij (E5 of E10). Ze worden nu wel verleid door het elektrische avontuur.

  • Abarth
  • Bugatii
  • Caterham
  • Ferrari
  • Lamborghini
  • Lotus
  • McLaren
  • Morgan
  • Rolls-Royce

Niet te vergeten

De 100% elektrische constructeur Tesla.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten