Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Octave: tweede leven voor EV-batterijen

Geschreven door Frédéric Kevers op 25-01-2021

Een Brusselse start-up werkt samen met een intercommunale om batterijen van elektrische wagens terug te winnen en de elektriciteitsprijs te stabiliseren.

Een van de grootste tekortkomingen van elektrische auto's is nog de recyclage van hun batterijen. Een probleem waar er nog geen voldoende dekkende oplossing voor bestaat. Een van de mogelijkheden is om de batterijpakketten een tweede leven te geven in plaats van de grondstoffen te recycleren. Octave, een Brusselse start-up, en de intercommunale Ipalle hebben samen een project gelanceerd dat in het energieterugwinningscentrum van Thumaide (regio Doornik) oude EV-batterijen gebruikt om overtollige elektriciteit op te slaan.

© Ipalle

Driedubbel voordeel

In de huidige context, wanneer de hoeveelheid geproduceerde elektriciteit groter is dan de verbruikte hoeveelheid, moet de producent een belasting betalen, wat een grote kost kan betekenen voor een intercommunale, zeker als we weten dat de productie niet altijd is afgestemd op wat er werkelijk wordt verbruikt. Daarom kan het van groot belang zijn om deze overtollige stroom op te slaan.

En daar komen dus de batterijen tussen van elektrische wagens die aan het einde van hun leven zijn. De accupakketten zouden gerecycleerd kunnen worden, maar dat is een duur proces dat nog niet volledig doeltreffend is en ook voor vervuiling zorgt. Dit pilootproject van Ipalle en Octave recupereert de batterijen en bouwt ze om tot opslageenheden voor overtollige stroomproductie. Momenteel maakt het project gebruik van batterijen waarvan de capaciteit gemiddeld 50% hoger is dan die van de batterij van een elektrische stadswagen.

Met deze techniek zijn de voordelen drievoudig. De gebruikte batterijen krijgen niet alleen een waarde en bevorderen ze een circulaire economie door een bestaande bron te gebruiken waarvan de beschikbaarheid zal toenemen met de groei van de EV-markt. Maar zo kan het elektriciteitsnet ook gestabiliseerd worden door een overbelasting te vermijden tijdens productiepieken in periodes van laag verbruik. Tenslotte betekent het ook een besparing voor de producenten - in dit geval de intercommunale - die geen belastingen moeten betalen voor hun overproductie.

Thuisbatterij

Als het project succesvol blijkt, zou het de weg kunnen effenen voor een nieuwe manier om met de variaties in het stroomnet om te gaan. Ook in de privésector zijn hier mogelijkheden rond met een thuisbatterij, zoals Tesla reeds aanbeidt met de Powerwall, waardoor je overtollige stroom van je zonnepanelen niet weer in het stroomnet moet 'injecteren' en je dus extra kosten vermijdt. Door deze overtollige elektriciteit op te slaan voor later hergebruik, is de winst voor de particulier dus dubbel.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten