Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Professioneel / Leasing – Van verhuurder naar mobiliteitsleverancier

In een samenleving waar de auto zijn centrale rol in het mobiliteitsverhaal verliest, moeten leasingmaatschappijen zichzelf opnieuw uitvinden. Ze transformeren van autoverhuurders tot mobiliteitsleveranciers in de breedst mogelijke zin.

Enkele jaren geleden bestond de hoofdactiviteit van een leasingmaatschappij uit het verhuren van auto’s op korte, middellange of lange termijn, en uit het beheren van de contracten van bij de bestelling tot het terug inleveren op het einde van de looptijd. Geconfronteerd met de evoluties in de sector, de overvolle wegen en de komst van een legaal kader voor het mobiliteitsbudget, maar ook met een jonge generatie die minder interesse heeft voor het bezitten van een auto, moesten de leasingmaatschappijen zich wel aanpassen.

Het lijdt geen twijfel dat ook talloze nieuwe aanbieders van alternatieve mobiliteitsoplossingen, zoals car- en bikesharingbedrijven, in de voorbije jaren serieuze concurrenten zijn geworden voor de leasingmaatschappijen.

Minder ‘auto’, meer ‘alternatieven’

Ook vandaag blijft het verhuren van auto’s natuurlijk hun voornaamste activiteit, maar vaak gaat die verhuur nu samen met het ter beschikking stellen van een hele reeks alternatieven die al dan niet complementair zijn aan die auto, om de permanente mobiliteit van de werknemers van hun klanten te verzekeren.

“We moeten nu op de mobiliteitstrein springen, anders is het te laat”, vat Luc Van Erps, Sales & Marketing Director van Arval, het perfect samen. “Er is al langer een duidelijk stijgende vraag van onze klanten naar mobiliteitsoplossingen. We konden dan ook niet bij de pakken blijven zitten.” Andere leasemaatschappijen hebben een gelijkaardig toekomstbeeld. Bij Athlon spreekt de nieuwe slogan trouwens voor zich: ‘Onze motor? Uw mobiliteit.’

Op 2, 3 of 7 wielen

Een van de populairste oplossingen die leasingmaatschappijen in de voorbije jaren introduceerden, is ‘bikelease’, of het verhuren van fietsen. In de meeste gevallen worden in zo’n contract een firmawagen en een fiets in full service lease, inclusief verzekering, onderhoud, herstellingen en dergelijke, aan elkaar gekoppeld. Het kan daarbij om een stadsfiets gaan, maar ook om een mountainbike, een driewieler, een plooifiets of zelfs een race- of elektrische fiets, naargelang de behoeften van de gebruiker.

ALD Automotive gaat zelfs een stap verder met zijn ‘7 Wheel Lease’-aanbod, dat op dezelfde basis de firmawagen koppelt aan de verhuring op lange termijn van een scooter met drie wielen, om bijvoorbeeld stadstrajecten te vergemakkelijken. Bij datzelfde ALD en bij KBC Autolease worden ook vloten poolfietsen in leasing aangeboden. De leasingmaatschappij stelt daarbij niet alleen voor een vooraf bepaalde termijn een reeks fietsen ter beschikking, inclusief alle bijbehorende diensten (onderhoud, bijstand, verzekering, herstellingen enzoverder), ze voorziet ook een fietsenstalling op de terreinen van de klant om de fietsen er in alle veiligheid te kunnen stallen. Dat alles wordt aangeboden voor een vaste maandelijkse huurprijs, die ook een aankoopoptie inhoudt.

Sharing is caring

Meerdere leasingmaatschappijen hebben ook hun eigen carsharingdienst. Zo stellen Alphabet, Athlon of Arval bijvoorbeeld vloten deelwagens ter beschikking bij hun klanten.  Wanneer ze ervan willen gebruikmaken, kunnen de klanten een van die auto’s reserveren door middel van een onlineplatform of hun smartphone.

Een andere evolutie betreft het kortetermijnverhuur, een activiteit die tot voor kort het voorrecht was van gespecialiseerde bedrijven, maar die vandaag integraal deel uitmaakt van de waaier aan mobiliteitsoplossingen die de langetermijnverhuurders aan hun klanten aanbieden. Daarmee kunnen werknemers die bijvoorbeeld zouden gekozen hebben voor een geheel van mobiliteitsoplossingen waarvan de firmawagen geen deel uitmaakt, toch gedurende een bepaalde periode over een auto beschikken wanneer ze er in het kader van hun werk nood aan hebben.

Flexibiliteit gewenst

Heel wat leasingmaatschappijen bieden bovenop de firmawagen ook een abonnement op het openbaar vervoer aan (MIVB, TEC, De Lijn, NMBS). Door een gedeelte van zijn wagenbudget niet aan de auto te besteden kan de werknemer zo voor een of meerdere abonnementen kiezen in functie van zijn noden en vervoersgewoonten.

Omdat de auto toch nog altijd mobiliteitsoplossing nummer één is in ons land, bieden sommige leasingmaatschappijen een flexibele leaseformule aan. Daarbij kunt u kiezen voor een kleinere firmawagen en een deel van het budget bijvoorbeeld voorbehouden om tijdens uw vakantie een kortetermijnauto te huren, of een bestelwagen voor een verhuis. U past uw auto dus aan uw noden aan, en aan de omstandigheden waarmee u mogelijk te maken krijgt.

Mobiliteit op zak

Het investeren in de verschillende mobiliteitsoplossingen uit zich ook in het aan de klanten ter beschikking stellen van mobiliteitskaarten. Het principe? De medewerkers van de klanten krijgen toegang tot een waaier aan mobiliteitsoplossingen zonder dat ze zich moeten bezighouden met het bewaren van de vervoersbewijzen en tickets, en zonder de klant met een administratieve last op te zadelen, aangezien de wagenparkbeheerder in dat geval slechts een enkele maandelijkse factuur ontvangt waarin alle mobiliteitsuitgaven van elke medewerker vervat zitten.

Door middel van een onlinebeheerssysteem kan hij kiezen welke mobiliteitsoplossingen voor elke gebruiker toegankelijk zijn, en vooral ook het beschikbare budget voor mobiliteitsuitgaven vastleggen. De mobiliteit van de werknemer beheren wordt dus een stuk gemakkelijker, net als de bijbehorende kostenadministratie. Daarenboven kan de firma dankzij dit systeem ook de btw op die uitgaven recupereren.

Veel leasingmaatschappijen werken voor hun mobiliteitskaarten samen met marktleider XXImo. Olympus Mobility is een andere belangrijke leverancier die in plaats van een kaart een smartphoneapp ontwikkeld heeft, die zich op hetzelfde principe van een maandelijks budget baseert. Daardoor kan elke werknemer zijn eigen mobiliteit regelen in functie van zijn behoeften en een vooraf bepaald budget, om zo onaangename verrassingen te vermijden.

Voortdurende evolutie

Al die nieuwe mobiliteitsoplossingen zijn natuurlijk nog maar het begin. De verschillende leasingmaatschappijen zijn bezig met het ontwikkelen van nog een heel pak andere oplossingen voor de komende maanden en jaren. Zo heeft LeasePlan zich tot op heden erg op de auto geconcentreerd, wat echter niet wil zeggen dat het niet nadenkt over de nieuwe mobiliteit.

Het bedrijf heeft recent het concept van zijn internationale ‘What’s next’-plan voorgesteld. Dat bestaat niet alleen uit een waaier aan mobiliteitsoplossingen, maar is ook een denkoefening over het gebruik dat we van de auto maken, en de mogelijke aanpassingen ervan. Een auto zou namelijk gedurende 90 procent van de tijd stilstaan. Door dit plan wil LeasePlan dan ook het delen van auto’s ondersteunen, meer specifiek met een project van auto’s op aanvraag. In een eerste fase heeft LeasePlan al aangekondigd tegen 2030 zijn volledige eigen vloot elektrisch te maken.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten