Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Games en Multimedia / Gran Turismo 7 State of Play: alles over GT7 (2022)

Geschreven door Yeelen Möller op 02-02-2022

Gran Turismo 7 was het onderwerp van de nieuwste Playstation State of Play. Lees hier al het nieuws over de nieuwste GT-racegame voor PS4 en PS5, die op 4 maart 2022 uitkomt.

Na een dikke 4 jaar is Gran Turismo 7 eindelijk (bijna) klaar. Het is een jubileumeditie, want 25 jaar geleden kwam de eerste Gran Turismo uit op de PlayStation 1. Toen was het een revolutionaire game, met voor die tijd realistische 3D-graphics op een moment dat de (Japanse) autocultuur hoge toppen scheerde. Vandaag is de liefde voor auto’s een beetje bekoeld bij het brede publiek. Gran Turismo-maker Kazunori Yamauchi, die de studio Polyphony Digital oprichtte, wil met Gran Turismo 7 een game maken die kinderen en grote mensen weer geïnteresseerd maakt in auto’s. Maar GT7 moet ook gewoon weer een heel goede racegame worden. Hier lees je alle nieuwigheden en features die (terug)komen naar Gran Turismo 7.

GT Café

Het startscherm van Gran Turismo 7 is weer, zoals bij GT4, een kaart van wat de ontwikkelaars een ‘autoparadijs’ noemen, met een soort resort waar je alle activiteiten en locaties zoals dealers tegenkomt. De thuisbasis is het GT Café, dat als startpunt dient voor beginnende spelers. In het GT Café leer je bij over verschillende belangrijke auto’s en merken via menukaarten, die tegelijk uitdagingen bevatten om die auto’s te winnen. Denk daarbij aan de Porsche 911 of de Mazda MX-5. Soms komen de designers van de oorspronkelijke modellen zelfs langs om te vertellen over hun ontwerp en de context waarin die wagens ontstonden. De menukaarten hebben dus een dubbele functie: bijleren over enkele belangrijke modellen én een autoverzameling opstarten door de uitdagingen te voltooien.

Singleplayer: Race License, dragraces

In tegenstelling tot GT Sport, zal Gran Turismo 7 wél de traditionele singleplayer race events krijgen vanaf dag één. Om te beginnen zijn dat er al meer dan 100, met daarnaast nog de Circuit Experience-modus (circuits sector per sector leren) die we kennen uit Gran Turismo Sport én de beruchte Race License-tests uit de oude GT-games. Daarnaast maakt ook dragracen zijn comeback bij Gran Turismo 7, net als de typische vrije modi zoals Time Trial en Drift Trial. Het driften zou wel nog iets fijner moeten aanvoelen, en we zien ook meer bandenrook op de PS5-versie van de game.

Voor het eerst kan je nu ook een moeilijkheidsgraad instellen als je begint te spelen, die wordt aangegeven met chilipepers. Volgens de makers van het spel kunnen ervaren Gran Turismo-spelers beginnen met het moeilijkste niveau (2 pepers), terwijl beginners het gemakkelijker zullen hebben door 0 pepers te kiezen en zo hun skills op te bouwen.

Tuning

Beginnen doe je Gran Turismo 7 met net genoeg credits om een instapmodelletje te kopen à la Toyota Yaris of Honda Jazz. Daarmee kan je dan meedoen aan de eerste races, om zo genoeg geld te verdienen om een snellere auto te kopen, of je huidige wagen te upgraden om mee te kunnen met de snellere bolides. Tuning is daarbij weer helemaal terug bij Gran Turismo 7, met meer keuzemogelijkheden dan ooit: meer dan 650 aero parts (spoilers, bodykits, …), 130 soorten velgen, 1200 lakkleuren en bij sommige wagens zelfs de mogelijkheid om een rolkooi of widebody te installeren.

Tijdens de gameplaybeelden konden we zelfs een widebody Volkswagen Kever uit de jaren ‘60 zien met… een 450 pk sterke boxermotor uit een Porsche. Het zou dus kunnen dat je bij sommige auto’s een motorswap kan doen, zoals Xbox-concurrent Forza al langer doet. Dat zou een volledig nieuwe dimensie geven aan tuning binnen Gran Turismo. Ook de setup van je wagen kan je nu nog gedetailleerder aanpassen, tot details zoals de werking van de handrem. De Performance Points zijn ook terug, maar zijn nu gebaseerd op een echte simulatie van de prestaties in plaats van een simpele rekensom van het vermogen en het gewicht. En ook nitro is weer te monteren!

Meer dan 400 auto’s

Waar Gran Turismo Sport bleef steken op zo’n 340 verschillende auto’s, belooft Gran Turismo 7 er meer dan 420 aan te bieden vanaf dag één, met meer modellen in het vooruitzicht via updates. En het zijn niet (enkel) 40 verschillende Nissan Skylines en Honda Civics zoals vroeger: in de preview zagen we kleppers als de Ferrari F12berlinetta, FXXK, F8 Tributo, Mercedes-AMG C63 Coupé, BMW 3.0 CSL, Alfa Romeo 155 Ti DTM, Porsche 911 GT1 Strassenversion, Lamborghini Aventador SVJ, Ford Focus RS, BMW M3 E46, BAC Mono, Renault R5 Turbo, DeLorean DMC-12, Peugeot 205 Group B en nog veel meer. Zelfs een klassieke Mercedes uit de jaren ‘30 was te zien.

Die auto’s kan je op 3 verschillende plekken kopen: Brand Central, waar je ‘nieuwe’ auto’s koopt van de laatste 20 jaar, de Legendary Car Dealer, waar je… legendarische modellen en racewagens koopt met een bijhorend prijskaartje, en de Used Car Dealer, die zijn comeback maakt. Daar vind je klassiekers en youngtimers voor een doorgaans zachter prijskaartje, al zullen de zeldzame modellen natuurlijk wat duurder zijn. Gelukkig nog niet zo duur als ze in het echt zijn geworden.

Die tweedehandswagens kan je net zoals vroeger naar GT Auto brengen, waar je de olie kan verversen, ze een grondige poetsbeurt kan geven en zelfs het chassis of de motor opnieuw kan opbouwen om de prestaties en de handling weer op punt te stellen. 

34 circuits

Bij de lancering zullen er 34 verschillende circuits beschikbaar zijn, in meer dan 90 verschillende configuraties, met opnieuw meer locaties in het vooruitzicht door middel van updates. Dat zijn echte circuits zoals de Nürburgring of Circuit de la Sarthe, maar ook door Gran Turismo ontworpen circuits zoals High Speed Ring en Trial Mountain, die allebei hun langverwachte comeback maken in Gran Turismo 7. 

Bij het ontwerpen van de circuits is er ook rekening gehouden met hun geografische locaties bij het modelleren van de lucht. Zo maakt Gran Turismo 7 gebruik van echte meteorologische data van NASA om de stand van de zon na te bootsen, maar ook om de vorming van wolken en de sterrenhemel realistisch te weergeven. 

Regen en nachtraces

Bij Gran Turismo Sport duurde het eventjes voor regenraces werden geïntroduceerd, bij Gran Turismo 7 zitten ze er direct in. Maar er is een kanttekening: niet elk circuit zal regen krijgen, toch niet bij de lancering van het spel. Hetzelfde geldt voor nachtraces: elk circuit krijgt een tijdsverloop van ‘s ochtends tot ‘s avonds, maar enkel de circuits waar er in het echt ‘s nachts geracet wordt, krijgen ook echte nachtraces. Die nachtraces zien er wel een pak beter uit in Gran Turismo 7, en ook de regen is realistischer opgebouwd. Je hebt zelfs een regenradar op het scherm, terwijl de regen op een groot circuit zoals de Nordschleife maar op één deel van de baan kan vallen, terwijl het zonnig is aan de andere kant.

Scapes & Photo Mode

Polyphony Digital houdt ervan om een goede fotomodus in zijn Gran Turismo-games te steken, en GT7 is geen uitzondering. De mogelijkheden zijn nu nog uitgebreider geworden, met 2500 locaties wereldwijd om jouw favoriete auto op vast te leggen, met nu ook meer filters en bewerkingsmogelijkheden om nog meer artistieke vrijheid te bekomen. Ook de Photo Mode tijdens de races is verbeterd en levert nu nog mooiere beelden op, zeker nu het spel in 4K HDR wordt gerenderd (op een compatibel scherm).

PS4 vs. PS5

In tegenstelling tot de voorgaande Gran Turismo-games, die telkens op één console uitkwamen, zal Gran Turismo 7 zowel op de oude PS4 als de nieuwe PS5 te spelen zijn. De makers beloven een gelijkaardige speelervaring, de verschillen zitten hem vooral in de looks van het spel. Op Playstation 5 speel je in 4K Ultra HD en kan je kiezen tussen twee modi: Frame Rate voor een soepele 60 fps, of Ray Tracing voor meer realistische reflecties en lichteffecten, al lijkt de framerate daar beperkt tot 30 fps vanwege de extra kracht die nodig is voor raytracing.

Op PS4 zal het beeld waarschijnlijk beperkt blijven tot 1080p Full HD aan 30 frames per seconde, met vermoedelijk ook minder scherpe details, al kregen we nog geen voorbeeld te zien tijdens onze preview. Wel gaf Kazunori Yamauchi aan dat het soms tot een minuut kan duren om een race te laden op PS4, tegenover misschien enkele seconden op PS5. Maar gezien het tekort aan PS5’s dat nog steeds woedt, is het goed dat GT7 in handen komt van meer spelers.

Haptics

Ook eigen aan de PS5-versie is het gebruik van haptics in de Dualsense-controllers. Dat zijn zeer precieze trillingen over heel de controller, in het spectrum tussen vibratie en geluid, waarmee meer gevoel en feedback kan worden weergeven, terwijl ook de triggerknoppen (L2 en R2) nu feedback kunnen geven. Daarmee kan je in Gran Turismo 7 beter voelen of je banden grip hebben, als je over de kerbs rijdt of als je in ABS gaat tijdens het remmen. De verschillende wagens krijgen zelfs een verschillend gevoel in het rempedaal, dat te voelen is in de controller.

3D Audio

De PS5 ondersteunt ook 3D Audio, waarbij het geluid ook echt van een specifieke geluidsbron komt in de 3D-omgeving. Simpel gezegd: het bandengeluid komt van de banden en weerkaatst echt op muren of andere auto’s. Hetzelfde geldt voor het motorgeluid. Gran Turismo 7 maakt zelfs onderscheid tussen harde en zachte oppervlakken voor het weerkaatsen van geluid. Die geluidservaring is natuurlijk het beste met een goede koptelefoon of een surroundsoundsysteem.

Music Rally en Music Replay

Yamauchi geeft aan dat zijn team het samenspel tussen auto’s en muziek weer heeft ontdekt tijdens de ontwikkeling van Gran Turismo 7, met twee nieuwe muziekgerelateerde modi als resultaat. De eerste is Music Rally, dat bedoeld is als een meer relaxte speelmodus, waarbij het niet de bedoeling is om als eerste over de finish te komen. Het is een soort checkpointrace, maar in plaats van seconden te tellen, krijg je een aantal beats van een liedje. De bedoeling is om zoveel mogelijk checkpoints te halen om zo het nummer uit te kunnen rijden. 

De tweede modus is Music Replay, waarbij je een race kan terugkijken op het ritme van de muziek. De camera wisselt automatisch van standpunt op de maat van het nummer. Volgens de makers geeft dit de mogelijkheid om volledig je eigen ding te doen - of dat nu driften, een snelle rondetijd of gewoon relaxt cruisen is - en het achteraf op een leuke manier terug te kijken. In totaal zijn er meer dan 75 artiesten te horen in het spel, met meer dan 300 verschillende muzieknummers.

Online & Multiplayer

Over de online mogelijkheden van Gran Turismo 7 kunnen we kort zijn: de basis die is gelegd door Gran Turismo Sport maakt zijn terugkeer in GT7. Je kan dus zelf lobby’s maken en races organiseren met andere spelers, of door het spel in de Daily Races worden geplaatst samen met mensen met een gelijkaardig niveau, dat je opbouwt door competitief en fair te rijden. Ook het GT World Tour-wereldkampioenschap zal vanaf dit jaar in Gran Turismo 7 worden georganiseerd.

Naast de online multiplayer zal je ook weer zoals vanouds via splitscreen met vrienden of familie op de zetel kunnen racen. In het verleden werd deze modus echter maar weinig uitgewerkt (geen cockpit cam, geen spiegels, geen bandenrook, …), we verwachten dan ook geen grootse dingen van splitscreen in Gran Turismo 7.

Stickers en liveries

Net als in Gran Turismo Sport zal je in Gran Turismo 7 je eigen liveries kunnen ontwerpen of nabootsen van iconische (race)wagens, of ze downloaden van andere, meer getalenteerde spelers. Leuk is dat de liveries en stickers overgezet kunnen worden van in Gran Turismo Sport, je moet dus niet helemaal opnieuw beginnen. Stickers kunnen nu trouwens op meer plekken worden geplakt, zoals op de ruiten.

VR

Over VR werd er geen woord gerept tijdens de State of Play-voorstelling van Gran Turismo 7, ondanks het feit dat je een VR-modus had in Gran Turismo Sport. We vermoeden dat Polyphony Digital wacht op de release van de PS VR2-headset om virtual reality te introduceren in GT7. Die headset biedt een 4K-resolutie aan 90 of 120 Hz, tracking zonder externe camera, verbeterde feedback en oogtracking, terwijl de PS VR2 Sense-controllers haptics krijgen, net als de Dualsense-controllers van de PS5.

Wanneer komt Gran Turismo 7 uit?

Het was even wachten, maar Gran Turismo 7 komt op 4 maart 2022 uit op PS4 en PS5. Op PS4 geldt er een adviesprijs van 64,99 euro, op PS5 ben je 79,99 euro kwijt. Er is ook een 25th Anniversary Edition voor PS5 à 99,99 euro met een SteelBook-doosje, een voucher voor de PS4-versie als je nog geen PS5 hebt, 1 miljoen in-game credits, de Toyota GR Yaris in de specifieke landkleuren van de FIA GT World Series, 30 PSN-avatars en de Gran Turismo 7 Soundtrack.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten