Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Partner Content / Mercedes EQE SUV, polyvalente luxe – In samenwerking met Mercedes-EQ

De Mercedes EQE SUV is niet alleen een polyvalente variant van de zakelijke berline EQE, ze zorgt ook voor een nieuwe norm als het gaat om luxe, met spitstechnologie die helemaal ten dienste staat van het comfort, de veiligheid en de autonomie.

Net zoals de Mercedes EQE de referentie is in de categorie van de premium berlines vormt de EQE SUV qua luxe en comfort de waardemeter in het segment van de Sports Utility Vehicles. En eigenlijk ook qua stijl, met een speciaal voor het model uitgedokterd design, dat door zijn gunstige aerodynamische eigenschappen de autonomie van het model een boost geeft.

Met het nieuwe en 100% elektrische grote platform van Mercedes-EQ als basis volgt de EQE SUV de lijn van de berlines EQE en EQS, maar uiteraard ook de EQS SUV, met als doel een duurzame mobiliteit. Met een lengte van 4.863 mm en een wielbasis van meer dan drie meter is de EQE SUV een van de meest ruime vertegenwoordigers van zijn categorie. Ook de transportkwaliteiten zijn best gul te noemen, niet alleen door een laadvermogen dat tussen 520 en 1.675 liter bedraagt, maar ook de trekkracht valt niet te onderschatten: de versie met vierwielaandrijving kan immers 1.800 kilogram trekken.

Intelligent design

Hoewel het resoluut sportief en elegant kan worden genoemd is het design van de Mercedes EQE SUV ook heel functioneel en bedacht om zo gunstig mogelijk aerodynamische kwaliteiten te verkrijgen. Zo beschikt de EQE SUV over deflectoren aan de voor- en achterwielen, maar ook op de flanken en het dak, wat de luchtstroom ten goede komt. De vele uren in de windtunnel lieten ook toe om de efficiëntie van de onderkant van de wagen te verhogen en de naden tussen alle koetswerkonderdelen en de lichtblokken te verfijnen. Al die arbeid komt niet alleen de aerodynamische efficiëntie ten goede, het verhoogt ook het comfort van de passagiers. De geluidsisolatie stond immers hoog op het verlanglijstje van de ontwerpers en de specialisten van de aeroakoestiek hebben er bijvoorbeeld voor gezorgd dat de naden tussen de vijf laterale vensters perfect geluidsdicht is.

Het comfort binnenin wordt ook nog verhoogd door het MBUX hyperscreen. Achter een gemeenschappelijke plaat vormen het bestuurdersscherm (12,3 inch), het centrale scherm (17,7 inch) en het passagiersscherm (12,3 inch) zo een indrukwekkende 141 cm brede band. Het centrale en passagiersscherm zijn van het OLED-type, om zo een geoptimaliseerde weergave te waarborgen, en zijn bovendien ook touchscreens, wat de bediening vlotter maakt. Verder is er ook een waaier aan instelopties voor de weergave beschikbaar.

Bij de vele infotainmentfuncties die via deze schermen toegankelijk zijn horen ook de marktleiders op het gebied van muziekstreamdiensten, zoals bijvoorbeeld Spotify, Amazon Music of Apple Music, maar ook het ZYNC videostreamplatform of de navigatie via Electric Intelligence. Dit navigatiesysteem is speciaal voor voertuigen met elektrische aandrijving ontwikkeld en kan de snelste en meest praktische route uitstippelen, inclusief laadpauzes.

Warmtepomp standaard

Bij de verfijnde thermische architectuur van de Mercedes EQE SUV hoort standaard een warmtepomp, die de efficiëntie nog verhoogt. Deze pomp gebruikt immers de warmte die vrijkomt bij de elektrische aandrijving en de hoogspanningsbatterij om het interieur te verwarmen, waardoor het elektrische verbruik nog verder wordt gereduceerd en de actieradius verder wordt bevorderd. De luchtzuiveringsfunctie en de pre-airconditioning in functie van het vertrekuur dragen ook bij aan de thermische efficiëntie van de EQE SUV. Voor het comfort van de passagiers gaat die ook gepaard met een automatische airconditioning met twee (Thermatic) of vier (Thermotronic) zones.

Deze thermische efficiëntie draagt uiteraard bij tot een grotere autonomie voor de EQE SUV. Deze is uitgerust met een lithium-ion batterij van de nieuwste generatie, bestaande uit tien modules. De batterij beschikt over een garantie van 10 jaar (of 250.000 kilometer), en biedt een WLTP-actieradius van maximaal 590 kilometer op de tweewielaangedreven versie en 558 kilometer op de vierwielaangedreven 4MATIC-versie. Wat het opladen betreft, kan de EQE SUV worden aangesloten op het thuisnetwerk en worden opgeladen met 11 kW (22 kW als optie) in enkelfasige of driefasige wisselstroom, en tot 170 kW in gelijkstroom op snellaadstations, waardoor de maximale autonomie in amper 15 minuten kan worden hersteld.

Aan het stuur kan de bestuurder ook helemaal genieten van het rijden met één pedaal – een voordeel van elektrische aandrijving – waardoor zelfs volledig tot stilstand kan worden gekomen. Een volledige immobilisatie dus, zonder het rempedaal te moeten gebruiken, wat door de ECO-assistent zelfs automatisch gaat als er stilstaande voertuigen worden gedetecteerd, bijvoorbeeld in een file of aan verkeerslichten. Op het gebied van veiligheid beschikt de EQE SUV standaard over een bijzonder uitgebreid arsenaal aan rijhulpsystemen.

Momenteel worden drie motorvarianten aangeboden: de EQE 350+ (achterwielaandrijving, 215 kW), EQE 350 4MATIC en EQE 500 4MATIC (vierwielaandrijving, 215 en 300 kW). Voor nog betere prestaties kunnen klanten uiteraard ook kiezen voor de AMG-versies. Na de Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC SUV (350 kW) verwelkomen de showrooms dit najaar ook de nieuwe Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ SUV, een model met een piekvermogen van 505 kW, ofwel 687 pk.

LEES OOK onze Korte Test van de Mercedes EQE SUV 350 4MATIC

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten