Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Audi: nieuwe naamgevingsstrategie

Geschreven door Laurent Norro op 24-08-2017

Bij Audi wordt een nieuwe naamgevingsstrategie ingevoerd voor het aanduiden van de cilinderinhoud. Die is volgens de constructeur duidelijker. Wij zijn op zijn zachtst gezegd niet overtuigd.

Waarom eenvoudig doen wanneer het ook nodeloos ingewikkeld kan? Dat is blijkbaar wat er door de geest van een of andere verlichte “marketingstrateeg” bij Audi is gegaan. Het merk heeft namelijk een naamgevingsstrategie aangekondigd om het vermogen van zijn modellen aan te duiden. De nieuwe generatie van de A8 pakt er als eerste mee uit.

Uniformisering

Concreet zullen we op het achterste van de auto’s nog steeds de modelaanduiding vinden (A3, A4, Q5,…) en het type motor (TDI, TFSI,…), maar daarnaast gaan we een nieuwe code zien staan die onrechtstreeks verwijst naar het vermogen van elk model. Dat wordt uitgedrukt in kilowatt (kW) en heeft als voordeel dat het uniform is voor alle soorten motoren. De cilinderinhoud wordt dus vervangen door twee cijfers om aan te geven waar in het gamma die versie zich bevindt.

Concrete voorbeelden

Zo zullen we in de komende maanden het cijfer 30 steeds meer zien opduiken, dat verwijst naar motoren met een vermogen tussen 81 kW (110 pk) en 96 kW (131 pk). Vanaf daar gaat de aanduiding in trappen van 5 omhoog in functie van het vermogen. 169 kW (230 pk) tot 185 kW (252 pk) valt voortaan onder het cijfer 45. Modellen met meer dan 400 kW (544 pk) worden aangeduid met het cijfer 70. Anderzijds wordt deze nomenclatuur niet toegepast op de S- en RS-versies of op de R8. Met een dergelijke ‘strategie’ staan we voor een erg lange gewenningsperiode…

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten