Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Het zijn moeilijke tijden voor zonneauto's

Geschreven door Olivier Duquesne op 16-05-2023

Elektrische auto's die hun energie grotendeels uit de zon halen, lijken bijzonder futureproof. Toch beleeft de zonneauto moeilijke tijden.

Het concept achter de zonneauto is geweldig: overdag wordt de batterij van je elektrische auto voortdurend opgeladen, zodat je niet op zoek moet naar een laadpunt. Bovendien hoeft dat accupakket niet zo groot te zijn, wat dan weer wonderen doet voor de kostprijs, de rijdynamiek en de veiligheid.

Er zijn nog een aantal obstakels te overwinnen, maar je weinig inbrengen tegen het principe van een auto die op zonne-energie rijdt. Je moet het enkel gecommercialiseerd kriijgen. En net daar wringt het schoentje, zo blijkt uit de precaire situatie van zowel Sono Motors als Lightyear. Ze waren er vroeg bij, maar zagen hun steile ambities intussen gefnuikt. 

Sono Motors

  • Auto: Sono Sion (productieversie gepresenteerd in 2022)
  • Concept: de Sono Sion was een compacte monovolume met een koetswerk dat bedekt was met fotovoltaïsche cellen die het rijbereik van de elektrische auto op een goedkope manier moesten uitbreiden.
  • Probleem: het project wordt noodgedwongen stopgezet door de torenhoge schuldenberg (2,4 miljard euro), op 15 mei 2023 vroeg Sono Motors bescherming bij de rechtbank in München. 
  • Toekomst:  De Duitse start-up wil de knowhow op het gebied van zonne-energie nu aanbieden aan andere partners in de automobielindustrie, want Sono Motors zou gaan samenwerken met Mitsubishi, MAN en Scania.

Sono Motors Sion Solar EV

Lightyear

  • Auto's: Lightyear 0 (2022) en Lightyear 2 (2023)
  • Concept: het verhaal begint in 2017 met de Lightyear One, een rijdend laboratorium dat zich zo efficiënt mogelijk probeert voort te bewegen en dat investeerders warm wil maken voor het zonneproject. De voor 2025 geplande Lightyear 2 wil een elektrische zonnewagen voor de massa zijn, met een prijskaartje van een 40.000 euro.
  • Probleem: Lightyear leek de zaakjes goed op orde te hebben, maar in 2022 boekten ze wel 64 miljoen euro verlies. Eind januari 2023 leek het faillissement onafwendbaar, maar uiteindelijk maakte de Nederlandse constructeur een doorstart als nieuw bedrijf (Atlas Technologies wordt Lightyear Technologies).
  • Toekomst: er wordt werk gemaakt van de productieversie van de Lightyear 2, die het nodige geld in het laatje moet brengen om de onzekere toekomst te verzekeren.

Lightyear 2 Solar EV

Aptera

  • Auto: Aptera Paradigm (2020)
  • Concept: ook in de Verenigde Staten zien ze de voordelen van zonne-energie in. De Californische constructeur hanteert een vergelijkbaar concept als Lightyear 2, maar kiest voor een extreem gelijnde driewieler die meer weg heeft van een vliegtuig zonder vleugels.
  • Probleem: de zonne-wagen van Aptera zit in zijn laatste ontwikkelingsfase, maar intussen heeft de Amerikaanse start-up wel een financieringsprogramma opgezet om de geplande productiestart financieel mogelijk te maken. De vanafprijs zou slechts 25.000 dollar bedragen.
  • Toekomst: afwachten...

Aptera Launch Edition

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten