Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / BMW beschuldigd van dieselfraude in Duitsland

Geschreven door David Leclercq op 12-12-2017

Hoewel BMW ontkent te hebben gefraudeerd met de uitstoottests van zijn diesels zoals Volkswagen, wordt het merk nu officieel met de vinger gewezen door een groep Duitse wetenschappers.

BMW heeft in de nasleep van de Volkswagen-affaire altijd al gezegd dat het niet sjoemelt met de elektronische sturing van zijn dieselmotoren. Vandaag wordt het echter toch van zo’n praktijken beschuldigd door een Duitse milieugroepering, die grondige tests heeft uitgevoerd op een 320d uit 2016.

Tot 7,2 keer meer

Deutsche Umwelthilfe (DUH) is een groep van onafhankelijke wetenschappers die verschillende tests heeft uitgevoerd met een BMW 320d uit 2016. Daarbij overschreed de motor het voorgeschreven plafond van 80 mg stikstof per kilometer. Gemiddeld lag de uitstoot 2,6 keer hoger. En toen de snelheid met slechts 10 procent werd verhoogd, steeg die overschrijding tot 7,2 keer de norm. De organisatie heeft 8 verschillende tests uitgevoerd, telkens op de openbare weg.

Antwoord van BMW

BMW heeft uiteraard bliksemsnel op de beschuldigingen gereageerd, temeer omdat de Duitse regering ze erg ernstig neemt en een onderzoek is gestart. “Wij verwerpen alle beschuldigingen categoriek. De modellen van de BMW Group worden niet gemanipuleerd en dat is bevestigd door tests van overheden overal ter wereld. Wanneer iemand een test bewust op een niet-conforme manier uitvoert om bedrieglijke resultaten te bereiken, dan wijst dat duidelijk op een lastercampagne. Wij zullen ons tegen deze valse beschuldigingen verdedigen op alle manieren die ons ter beschikking staan”, zo verklaarde BMW in een persbericht. Dat lijkt logisch. Vast staat dat er – zoals wij altijd schrijven – een enorm verschil bestaat tussen de uitstootwaarden bij reëel gebruik en die in het laboratorium.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten