Brand Finance publiceert jaarlijks een ranglijst van de 500 meest waardevolle merken wereldwijd, het zogenaamde Global 500. Zoals verwacht domineren technologiebedrijven de top van deze lijst, maar autofabrikanten zijn ook goed vertegenwoordigd. De waarde van een merk wordt bepaald door verschillende factoren, waaronder beursresultaten, verkoopcijfers, licentieovereenkomsten en merkperceptie via uitgebreide consumentenenquêtes. Binnen de autosector voert Toyota opnieuw de ranglijst aan.
2025 Global 500 - top 5 algemeen
- Apple: 515,28 miljard euro
- Microsoft: 413,53 miljard euor
- Google: €370,40 miljard euro
- Amazon: 319,64 miljard euro
- Walmart: 123,04 miljard euro
Toyota blijft koploper in de autosector
Hoewel Toyota op de 18e plaats staat in de algemene Global 500- lijst, blijft het de meest waardevolle autofabrikant ter wereld. Volgens Brand Finance komt de Japanse wagenbouwer met een merkwaarde van 58,06 miljard euro, een stijging van 23% ten opzichte van 2024. Mercedes volgt op de tweede plaats, maar zakt wel naar de 23e ple in het algemeen klassement, De merkwaarde bedraagt nog 47,56 miljard, dat is een daling van 11.
Andere opmerkelijke spelers in de sector: de Hyundai Group (29e algemeen met een merkwaarde 41,49 miljard euro), Tesla (36e met 38,56 miljard euro) en BMW (37e met 38,12 miljard euro). Porsche (40e), Volkswagen (61e), Honda (70e), Ford (86e) en Audi (127e) maken de top 10 binnen de autosector compleet. Bijzonder is de aanwezigheid van Ferrari op de 158e plek in het algemeen klassement en de 11e plaats binnen de autosector. BYD, wereldleider in elektrische en hybride oplaadbare voertuigen, staat op de 167e plaatsalgemeen en 12e in de sector.
2025 Global 500 - top 5 autowereld
- Toyota: 58,06 miljard euro
- Mercedes: 47,56 miljard euro
- Hyundai Group: 41,49 miljard euro
- Tesla: 38,56 miljard euro
- BMW: 38,12 miljard euro
Belangrijkste trends en uitdagingen voor de autosector
Hoewel technologie- en bankmerken meer dan de helft van de totale merkwaarde vertegenwoordigen, blijft de auto-industrie een belangrijke speler in de wereldwijde economie. De sector draagt ongeveer 4,9% bij aan de totale waarde van de Global 500, goed voor een geschatte waarde van 9,1 biljoen euro.
Europese autofabrikanten, die vijf van de tien meest waardevolle merken in de sector vertegenwoordigen, blijven sterk afhankelijk van de markten in de VS en China. Dit maakt hen kwetsbaar voor geopolitieke spanningen en protectionistische maatregelen. Zo hadden de handelspolitiek van de VS en de verschuivingen in de Chinese regelgeving in 2024 al een merkbare impact op de winstgevendheid van Europese fabrikanten. En dat was pre-Trump 2.0.
De groei van elektrische voertuigen speelt een steeds grotere rol in de waardeontwikkeling van merken. Zo heeft BYD zijn positie versterkt als wereldleider in elektrische mobiliteit, terwijl Tesla’s dalende positie een teken is van de toenemende concurrentie in dit segment. En van de link tussen Trump en Musk.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!