Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Britishvolt: onder voorlopige bewindvoering

Geschreven door Frédéric Kevers op 18-01-2023

De Britse start-up Britishvolt, die batterijen op Britse bodem wilde produceren, is onder voorlopige bewindvoering geplaatst. Het falen van de start-up is een klap voor de Britse autosector op het vlak van elektrische mobiliteit.

Britishvolt had de ambitie om in het noorden van Engeland een fabriek van 3,8 miljard pond (ongeveer 4,32 miljard euro op het moment van schrijven) te bouwen om batterijen voor elektrische auto’s te produceren, met een capaciteit van 38 GWh. Helaas vroeg en kreeg de Britse start-up bij gebrek aan voldoende sterke investeerders op dinsdag 17 januari 2023 een voorlopige bewindvoering aan en ontsloeg het bijna al zijn werknemers. Deze – onvermijdelijke? – betekent een flinke kortsluiting voor de Britse auto-industrie, waarvan de competitiviteit ten opzichte van de Europese concurrentie een stevige knauw krijgt.

Britishvolt factory 

Gebruiksklare site

Britishvolt had een ideale locatie gekozen in het noorden van Engeland, in Blyth, om zijn eerste fabriek te bouwen. Op termijn zou de fabriek tot 38 GWh aan batterijen kunnen produceren. Alles was nochtans goed in gang gezet, aangezien de grond was aangekocht en de bouwvergunning was goedgekeurd. Dit maakt van de site in Blyth nu de meest gebruiksklare locatie in het Verenigd Koninkrijk.

Britishvolt werd onder bewindvoering geplaatst "wegens ontoereikende kapitaalinvesteringen", aldus de bewindvoerders van EY-Parthenon, de herstructureringstak van dienstverlener Ernst & Young, en zag zich genoodzaakt 300 van zijn werknemers te ontslaan. Hoewel een redding op het laatste moment onwaarschijnlijk lijkt, zouden de aantrekkelijkheid van de productielocatie en de toekenning van een bouwvergunning potentiële kopers kunnen interesseren. Of ze nu Brits zijn of niet. Wel zijn verschillende overnamebiedingen ten belope van 30 miljoen pond door de schuldeisers van Britishvolt geweigerd.

Britishvolt factory

Europese eisen en recessie

Na de Brexit is de Britse automobielsector verplicht een groot deel van de totale waarde van een elektrisch voertuig op zijn grondgebied te produceren om aan de handelsvereisten van de Europese Unie te voldoen. Een beperking die de oprichting van vier tot zes grote "gigafabrieken" in het VK vereist om het voortbestaan van de auto-industrie er te garanderen. Des te meer na het besluit om de verkoop van nieuwe voertuigen met verbrandingsmotor vanaf 2030 op de Britse markt te verbieden.

Het mislukken van de financiering van het Britishvolt-project toont aan hoe moeilijk het is om op grote schaal middelen aan te trekken in een periode van recessie en stijgende rentevoeten. Momenteel heeft Groot-Brittannië slechts één batterijproductielocatie, die van Nissan in Sunderland, met een capaciteit van slechts 1,9 GWh. De Japanse constructeur is begonnen met de bouw van een tweede site met een capaciteit van 9 GWh, in samenwerking met een Chinese partner, Envision AESC. Dat is nog onvoldoende om de globale inspanning te ondersteunen, maar Nissan heeft aangegeven dat deze tweede fabriek zijn productiecapaciteit op lange termijn zou kunnen verhogen tot 25 GWh. Bovendien betekent het einde van het Britishvolt-avontuur dat Aston Martin een partner in zijn elektrische strategie verliest.

 

Bron: Automotive News

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten