Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Britse auto-industrie zit in het slop

Geschreven door Frédéric Kevers op 26-01-2023

De ooit zo bloeiende Britse auto-industrie staat op het laagste productieniveau sinds 1956. De oorzaken? De Brexit, COVID-19, het tekort aan microchips of course…

Het Verenigd Koninkrijk, en meer in het bijzonder Engeland, is een autoland, dat zal niemand ontkennen. Groot-Brittannië, waar enkele van de juwelen van de gemotoriseerde mobiliteit op vier wielen vandaan komen, zoals Aston Martin, Bentley, Lotus, Mini of Rolls-Royce, kon ook rekenen op de aanwezigheid van buitenlandse constructeurs om zijn industriële economie te ondersteunen – Ford, Honda, Nissan en consorten. Helaas hebben de Brexit en de – gedwongen – transformatie van de Europese automarkt in de richting van elektrische auto's sommige merken ertoe aangezet het Britse eiland te verlaten voor meer 'gastvrije' landen. Voeg daarbij de klap van de COVID-19-pandemie en het tekort aan halfgeleiders, en de Britse auto-industrie heeft in 2022 een rampjaar beleefd met een productie op het laagste niveau sinds 1956. Maar wat heeft de toekomst in petto?

40% minder dan in 2019

2022 werd niet alleen nog steeds getekend door de gevolgen van de COVID-19-pandemie die in 2020 en 2021 heerste, maar ook door een tekort aan onderdelen, voornamelijk elektronische chips, waardoor veel fabrieken in Grot-Brittannië – net als elders in de wereld – hun productielijnen moesten stilleggen of zelfs helemaal moesten stoppen, soms gedurende meerdere weken. De afstraffing liet niet lang op zich wachten, met een productiedaling van 40% ten opzichte van 2019, het laatste 'normale' jaar. Zelfs ten opzichte van 2021 bedraagt de daling bijna 10%, met slechts 775.014 geproduceerde voertuigen (gegevens verstrekt door de SMMT, de Britse organisatie voor de automobielsector). En 2021 was al een dieptepunt in 30 jaar tijd.

Hoop voor 2023

Nu de leveringsproblemen van halfgeleiders en andere onderdelen als gevolg van de beperkingen in China afnemen, hoopt de Britse autosector dat de activiteiten in 2023 zullen aantrekken. Daarvoor baseren waarnemers zich ook op de goed gevulde orderportefeuilles in 2022, waarvan een groot deel tot nu toe niet kon worden geproduceerd en geleverd. De tweeledige doelstelling is dan ook om in 2023 een stijging van 15% te realiseren en in 2025 opnieuw de grens van één miljoen voertuigen per jaar te passeren. De opkomst van elektrische voertuigen zou een belangrijke rol moeten spelen in dat nieuwe elan, wetende dat EV’s in 2022 bijna 30% van de productie vertegenwoordigen.

Bron: RTBF

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten