Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / China wil niet meer, maar minder EV-merken

Geschreven door Olivier Duquesne op 15-09-2021

China wil de wildgroei aan elektrische constructeurs aan banden leggen. Staatssubsidies hebben immers tot een heleboel opportunistische start-ups geleid, waardoor de Volksrupubliek intussen meer dan 300 EV-merken telt.

Chinese bedrijven die werken aan elektrische of hybride mobiliteit zijn "meestal te klein en te verspreid", aldus Xiao Yaqing, China's minister van Industrie en Informatietechnologie. Hij vindt ook dat dit er te veel zijn. Het is moeilijk om hem tegen te spreken: China heeft momenteel ruim 300 merken van elektrische auto's. Een heel ecosysteem waarvoor duizenden onderaannemers, ontwerpbureaus en leveranciers nodig zijn. Geconfronteerd met deze overcapaciteit lijkt de Chinese regering te hebben ingezien dat veel merken onder deze omstandigheden niet concurrerend kunnen zijn.

Nu ligt de Volksrepubliek wel aan de basis van die wildgroei aan EV-constructeurs. De jongste jaren werden er miljarden uitgetrokken om de elektrische omwenteling te subsidiëren, een beslissing die een heleboel ondernemers tot actie verleidde. Maar nu moet er weer wat orde komen in de chaos.

Een propere lei

Peking moet daarom maatregelen nemen om het aantal bedrijven dat actief is in de sector van de geëlektrificeerde auto te verminderen. De minister wil "fusie- en herstructureringsinspanningen in de sector van de elektrische voertuigen aanmoedigen om de marktconcentratie te verhogen". Het is duidelijk dat een dergelijke versnippering niet helpt om de fabrikanten achter elk merk te identificeren, vooral in het buitenland. Bovendien ontstaat hierdoor een op de prijsgerichte concurrentie, die uiteindelijk de hele sector verzwakt. Deze besteniging van de spelers moet de reeds gevestigde merken consolideren en hun zichtbaarheid verbeteren.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten