Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Conflict in Oekraïne: 15% van Europese productie getroffen

Geschreven door Frédéric Kevers op 16-03-2022

Het tekort aan onderdelen als gevolg van de oorlog in Oekraïne kan in de eerste helft van 2022gevolgen hebben voor de productie van bijna 700.000 voertuigen, of 15% van de Europese autoproductie.

Veel constructeurs die in Europa auto's produceren, zijn afhankelijk van onderdelen die uit Oekraïne moeten komen. Die situatie wordt uiteraard beïnvloed door het conflict aldaar en zou kunnen leiden tot een daling van de totale Europese productie met 15% in de eerste helft van 2022, of ongeveer 700.000 voertuigen.

Volgens Colin Langan, automobielanalist bij onderzoeksbureau Wells Fargo, zou vooral het tekort aan kabelbomen die normaal in Oekraïne worden geproduceerd, gevolgen hebben voor de Europese autofabrieken. Enkele grote concerns zoals Volkswagen en BMW hebben hun productie in Duitsland al verminderd wegens het gebrek aan aanvoer uit Oekraïne. Ook Mercedes-Benz is getroffen, in Duitsland en Hongarije. Volgens de analist kan deze vertraging echter nog in de tweede helft van het jaar worden opgevangen, op voorwaarde dat het conflict in Oekraïne niet aansleept. Dat valt echter nog te bezien, aangezien sommige leveranciers, waaronder het Duitse bedrijf Leoni, dat twee fabrieken heeft en 7.000 mensen tewerkstelt, al hebben aangekondigd dat zij het reeds geleden verlies niet zullen kunnen compenseren vóór volgend jaar.

Met 17 kabelboomfabrieken is Oekraïne een belangrijke speler in de sector, hetgeen wordt verklaard door het feit dat het land qua productiekosten op de derde plaats staat, na Roemenië en Marokko. De automobielindustrie wordt dus – althans in Europa – geconfronteerd met twee grote tekorten, namelijk dat aan kabelbomen en dat aan halfgeleiders, die allebei essentieel zijn voor moderne auto's.

Bron: Automotive News Europe

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten