Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Diesel: €805,2 miljoen aan onverkochte auto's in België (2019)

Geschreven door David Leclercq op 25-01-2019

De onzekerheid rond de toekomst van diesel laat automerken achter met €805 miljoen aan onverkochte auto’s in België, volgens een onderzoek van Gocar Data.

Het woedende debat rond diesel dat de onzekerheid van de consument over de toekomst van deze brandstof voedt, zal nog meer van zich laten horen. En sporen achterlaten. Een studie gepubliceerd door Gocar Data geeft namelijk aan dat de constructeurs heel veel moeite hebben om stockwagens op diesel te verkopen, zowel de tweedehandsmodellen als de nieuwe.

805 miljoen euro in België

In België is de situatie zorgwekkend. De markt, waarvan de ommekeer rond april 2018 plaatsvond (na dieselverboden in bepaalde Duitse steden en in onder andere in Brussel vanaf 2030), weet niet meer wat te doen met zijn diesels. Er zijn in ons land meer dan 34.000 dieselwagens langer dan 4 maanden te koop voor een bedrag ter waarde van ongeveer €805,2 miljoen. En als we weten dat een enkele dag stockage €7 kost…

Een echt probleem

Derek d’Ursel, oprichter van Gocar Data, legt uit dat “dieselwagens steeds moeilijker te beheren zijn. Hoewel België lang hét dieselland was, hebben de Belgen een angst ontwikkeld voor diesel en richten ze hun keuzes nu op benzine of LPG”. De ceo geeft aan dat dit een misvatting is, omdat tweedehandswagens nog steeds de stad en de LEZ’s in mogen. Dat is misschien een beetje voorbarig, want Brussel en Wallonië gaan diesel geleidelijk aan verbieden tegen 2030, zelfs de meest recente modellen. Ze zullen dus geleidelijk aan worden verbannen, terwijl ze ook als eersten worden getroffen door verkeersbeperkingen in bepaalde (lage-emissie)zones tijdens vervuilingspieken.

Waardeverlies

Wat ook zeker is, is dat diesels bij de aankoop duurder waren dan de benzines, maar in enkele maanden tijd hun waarde aanzienlijk hebben verloren. Binnen een jaar wordt er geschat dat er €2000 euro wordt verloren, ofwel 11% van de gemiddelde prijs. Kortom, voor diesel lijkt het echt voorbij te zijn… België begint ook zijn dieselauto’s te verkopen in de buurlanden die er wél nog willen via online verkoopplatforms zoals CarsOnTheWeb, wat de verliezen voor verkopers enigszins vermindert. Maar voor hoelang nog?

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten