Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / ElectricBrands Evetta en XBus: nieuwe modellen voor VDL Nedcar?

Geschreven door Kevin Kersemans op 15-02-2023

VDL Nedcar in het Nederlandse Born zal mogelijk vanaf volgend jaar twee elektrische modellen bouwen voor het jonge Duitse merk ElectricBrands. Het zou gaan om de Evetta en de XBus, een op de BMW Isetta geïnspireerde tweezitter en een veelzijdig busje.

ElectricBrands, een Duits merk dat in 2020 werd opgericht in het Duitse Hamburg, is in onderhandeling met het Nederlandse VDL Nedcar om in de fabriek in Born zijn eerste twee modellen te laten bouwen. Het gaat enerzijds om de ElectricBrands XBus, een licht en moduleerbaar elektrisch busje dat werd voorgesteld in 2021, en anderzijds om de Evetta, een elektrisch tweezittertje dat geïnspireerd is op de BMW Isetta van weleer.

Die laatste doet dan ook erg denken aan de Microlino van Micro Mobility Systems die sinds kort in ons land wordt verdeeld door D'Ieteren. Logisch ook, want hun ontstaansgeschiedenis loopt parallel. Het Italiaanse bedrijf TMI, dat oorspronkelijk de Microlino zou gaan bouwen, werd voor het zover kwam, overgenomen door de Duitse voormalige sportwagenconstructeur Artega, die er (naar eigen zeggen) een verbeterde versie van ontwikkelde. Artega ging echter (opnieuw) failliet en werd in 2022 opgevist door ElectricBrands, dat het guitige karretje nu dus op de markt wil brengen onder de naam Evetta.

Made in Holland?

In het Nederlandse Born werden in de 50-jarige geschiedenis van de VDL Nedcar-fabriek heel wat auto's gebouwd voor verschillende constructeurs, van DAF en Volvo in de beginjaren over Mitsubishi en Smart tot Mini en zelfs BMW (de vorige generatie X1). Het contract met de BMW-groep loopt echter af – de net aangekondigde elektrische Mini Cooper SE Cabrio zal het laatste model van de groep zijn dat in Born wordt gebouwd – en dus moest de directie van VDL Nedcar op zoek naar nieuwe opdrachtgevers.

VDL Nedcar laat zelf weten "een transitie door te maken van onafhankelijke autoproducent naar een brede partner in duurzame mobiliteit" om zijn voortbestaan te kunnen verzekeren. In dat kader wordt dus gewerkt aan een intentieverklaring met ElectricBrands om zowel de Evetta als de XBus in Born te gaan bouwen. Als alles volgens plan verloopt, zou dat voor die eerste gebeuren vanaf het tweede kwartaal van 2024, voor de tweede een jaar later.

De productievolumes hangen af van de verkoopaantallen, maar ElectricBrands zou al meer dan 16.000 bestellingen hebben voor de XBus en een duizendtal voor de Evetta. Van die laatste zou er zelfs een cabrioversie komen (Evetta Open Air), de XBus is verkrijgbaar in verschillende configuraties, waaronder als bestelwagen, als pick-up en zelfs als camper. De Evetta komt met een batterij van 14 kWh, de XBus krijgt standaard een batterij van 15 kWh, die kan worden uitgebreid tot 45 kWh met verwisselbare modules, goed voor een rijbereik tot liefst 600 km. En dat voor een (voorlopige) vanafprijs van minder dan 18.000 euro...

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten