Volgens Ha Bu-young, de leider van de vakbond bij Hyundai in Zuid-Korea, staat de werkgelegenheid in de autosector onder grote druk. De schuldige is de elektrische auto, die geen verbrandingsmotor of versnellingsbak nodig heeft. Daardoor moet er minder aan worden gewerkt op de assemblagelijn en is dus minder personeel nodig. Zeker in Korea, een markt die verzot is op elektrische en hybride auto’s.
Batterij is de vijand
De voorspellingen van de vakbondsleider zijn ongetwijfeld te pessimistisch, maar het probleem is reëel. Volgens James Hackett, CEO van Ford, kruipt in de bouw van een elektrische auto 30 procent minder tijd dan in die van een model met verbrandingsmotor. Dat is een voordeel voor de directie en de klant, maar niet voor de werknemers. En omdat de productie van batterijen en hun onderdelen vaak bij onderaannemers gebeurt, zou de werkgelegenheid aan de assemblagelijnen van een autofabriek in gevaar kunnen komen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!