Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Elektrische Renault 5 wordt in Frankrijk geproduceerd

Geschreven door Frédéric Kevers op 22-01-2021

De beslissing om een revival van de iconische Renault 5 te produceren, gaat hand in hand met de keuze voor een Franse productiesite, in de historische fabriek van Douai.

De elektrische R5-conceptcar, de Renault toonde bij de Renaulution-persconferentie, gaat niet enkel in productie, maar hij wordt ook nog eens in Frankrijk gebouwd. Als knipoog naar de geschiedenis van het model en het merk, is het de fabriek van Douai in het noorden van Frankrijk die de neo-retrostadswagen in elkaar zal zetten.

Nieuwe cyclus

Met zijn Renaulution wil het merk met de diamant een nieuwe cyclus inzetten met een uitbreiding van het elektrisch aanbod. Voor Renault is het een nieuw tijdperk onder Luca de Meo, die niet zo lang geleden CEO werd. En ook voor de Douai-fabriek, waar de R5 van 1972 tot 1984 van de band rolde, is het een nieuw begin. Het komt na een moeilijke periode waarin de productie langzaam maar zeker inzakte van bijna 500.000 auto's tot amper 100.000 in 2019. Douai zal wel wat flexibiliteit moeten tonen, want er zullen twee verschillende modellen op heel andere platforms van de band rollen.

Naast de elektrische R5, die op het CMF-B EV-platform staat (afgeleid van het stadswagenplatform van Renault-Nissan-Mitsubishi waar ook de Clio op staat), zullen de 3.000 werknemers van Douai ook de productieversie van de Mégane eVision in elkaar moeten schroeven, gebouwd op het CMF-EV-platform en met een geplande productiestart van begin 2022.

Met een markt in continue verandering en met een aangekondigde (en licht gedwongen) boost op komst voor elektrische wagens rond 2025-2030, zou het niet slim zijn om al productievolumes aan te kondigen. Het is ook hierom dat Jean-Dominique Senard, voorzitter van het merk Renault, geen verkoopdoelstellingen wil bekend maken. Hij bevestigt simpelweg de wens van Renault om 'Franse' elektrische wagens te maken in een interview met BFM-TV, een Franse nieuwszender.

Met dit nieuwe plan wil Renault een 'noordpool' van fabrieken ontwikkelen, die allemaal op volle capaciteit moeten draaien. Dat betekent dat er naast Douai nog twee andere sites worden betrokken, met Maubeuge (bestelwagens) en Ruitz (transmissies voor het E-Tech-systeem). Deze drie fabrieken hebben, samen met anderen in Frankrijk, genoten van een totale investering van 1 miljard euro in 2018.

De keuze voor Douai om deze twee elektrische modellen te produceren, bevestigt de veronderstelde (en logische) wens van Renault om het einde in te luiden voor de monovolumes Scenic/Grand Scenic en Espace, samen met de berline Talisman, die momenteel op deze site worden geproduceerd. Het einde van een tijdperk dus voor de Renault Espace, wiens productie zou ophouden in 2021 na er amper 8.000 te hebben gebouwd in 2019, terwijl er nog 469.510 van de band rolden in 2004. Een legende gaat, een ander wordt herboren...

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten