Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Ford Focus RS: probleem met cilinderkoppakking

Geschreven door Olivier Duquesne op 31-12-2017

Na klachten van klanten heeft Ford toegegeven dat bepaalde motoren van de Focus RS een afdichtingsprobleem hadden. Een toeleverancier zou Mustang-koppakkingen geleverd hebben voor de Focus RS.

Een lekkende koppakking en de grote motorpanne die erop volgt, is een nachtmerrie voor elke automobilist. Wie een Ford Focus RS uit 2016 heeft, riskeert dit nochtans. Meerdere eigenaars van de compacte sportieve berline stelden eerst problemen vast met het verbruik van de koelvloeistof (met de typische geur wanneer deze vloeistof ontsnapt), daarna een ontregelde motor en tot slot een verontrustende waarschuwing op het instrumentenbord. Ford heeft uiteindelijk toegegeven dat er een afdichtingsprobleem was met de motor.

Door een schroef

De Ford Focus RS en de Ford Mustang gebruiken allebei de 2.3 EcoBoost-motor. Maar bepaalde onderdelen zijn specifiek voor elk model, met name voor het koelcircuit. De Mustang-blokken hebben een kleine V-groef om de vloeistof te laten circuleren. Dat hebben de EcoBoost-motoren van de Focus RS niet, want die beschikken over een geboorde doorgang. De Focus heeft daardoor maar één schroef nodig en de Mustang twee. Er is dus een bijkomende opening op de koppakking van de Mustang. Kokende vloeistof kan vastraken tussen de pakking en het motorblok van de Focus. Dit verzwakt de pakking of kan scheuren in de cilinderkop veroorzaken, waardoor koelvloeistof lekt in de verbrandingskamer.     

Fout van toeleverancier?

De constructeur geeft geen uitleg over de reden van het foute onderdeel. Waarschijnlijk ligt de oorzaak bij een toeleverancier. De onderaannemer zou in 2016 koppakkingen van de Mustang geëtiketteerd hebben als stukken voor de motor van de Focus RS. Ford heeft alvast besloten om de herstellingen op zich te nemen bij bestuurders met dit probleem. Er is geen sprake van een terugroepactie. Eigenaars van de Focus RS wordt wel verzocht om op te letten voor voortekenen: een snelle daling van het koelvloeistofniveau of de aanwezigheid van witte rook in de uitlaat.     

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten