Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Kobe Steel: fraude met materialen

Geschreven door Olivier Duquesne op 12-10-2017

Kobe Steel is een grote Japanse metaalgroep die levert aan autobouwers maar ook aan de lucht- en de ruimtevaart. Het bedrijf zou gesjoemeld hebben met gegevens over zijn metaalproducten.

De autosector, maar ook de Japanse industrie in haar geheel, wordt door een zoveelste schandaal door elkaar geschud. De Japanse staalreus Kobe Steel zou kwaliteitscontroles hebben vervalst om de lastenboeken van zijn klanten te halen. De fraude zou betrekking hebben op ijzerpoeder en op elementen in aluminium en koper. De vervalste gegevens zouden te maken hebben met de weerstand en de flexibiliteit van de materialen. Uit een interne noodaudit zou gebleken zijn dat er is gesjoemeld tussen september 2016 en augustus 2017. Al zou het kunnen dat alles tien jaar geleden al begonnen is.

Na de airbags

De Japanse industrie kende eerder al een schandaal met wereldwijde gevolgen voor de autosector, namelijk die van de defecte Takata-airbags. De draagwijdte van de eventuele fraude van Kobe Steel gaat echter nog veel verder, want naast de auto-industrie waren ook de lucht- en de ruimtevaart en de wapensector klant. Om maar te zeggen dat de schade en de risico’s buitengewone proporties aannemen. Volgens een eerste schatting van de Japanse pers gaat het om 19.300 ton vlak gelamineerde en geëxtrudeerde aluminiumproducten, 19.400 onderdelen in gegoten en gesmeed aluminium en 2.200 ton kopermateriaal.

Tests gepland

De grootste autoklanten die door deze fraude zouden kunnen getroffen zijn, zijn Honda, Mazda, Nissan, Subaru en Toyota, maar ook nog bijna 200 andere bedrijven, waaronder Boeing, Mitsubishi Heavy Industry, Kashiwazaki Heavy Industries (constructeur van de Japanse HST) en Central Japan Railway. Al deze bedrijven zouden al interne tests hebben opgezet om de stevigheid van hun producten te testen. De eerste resultaten zouden bemoedigend zijn. Gerommel met de veiligheidsnormen is al onrustwekkend in een auto, maar zijn dat nog veel meer in een vliegtuig, een hogesnelheidstrein of een raket. Om maar te zeggen dat deze affaire de economie een flinke knauw zou kunnen geven en dat ze de beurs van Tokio zwaar zou kunnen treffen. Zeker voor de aandeelhouders van Kobe Steel is het een pijnlijke zaak, want koers is afgelopen dinsdag al gezakt met 22 procent en woensdag met nog eens 20 procent.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten