Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Lightyear One wordt belachelijk veel duurder

Geschreven door Yeelen Möller op 15-04-2022

De Lightyear One is een Nederlandse EV met zonnepanelen die uiterst efficiënt met zijn energie omgaat, maar ook een lieve duit kost. De eerste 150 exemplaren kostten 150.000 euro, de tweede reeks doet er nog eens 100.000 euro bij!

De actieradius blijft een heikel punt voor EV's, zeker in de lagere prijsklasse. De constructeurs blijven op zoek naar oplossingen om batterijen goedkoper te maken, maar ook qua efficiëntie zijn er nog stappen te maken. De Nederlandse constructeur Lightyear wil met zijn One een superzuinige EV neerzetten, dankzij een gering gewicht, een uitgekiende aerodynamica en zonnepanelen die zowel tijdens het rijden als stilstaand de batterij bijvullen.

100.000 euro duurder

Het resultaat is een grote berline die ondanks een 'kleine' batterij van 60 kWh (vergelijkbaar met de Hyundai Kona EV) een actieradius van 700 km haalt. Voor dat knap staaltje technologie vroeg Lightyear 150.000 euro aan zijn eerste klanten. Een hoge prijs, maar schappelijk genoeg om de eerste reeks van 150 'Pioneer Edition'-exemplaren te verkopen. Nu begint Lightyear aan de tweede reeks 'Limited Edition', voor een prijs van... 250.000 euro!

Een prijsstijging van 100.000 euro (ofwel 66% meer dan voordien) voor hetzelfde model, een ongelofelijke sprong. Een Mercedes EQS 450+ AMG Line haalt ook een rijbereik van 729 km en kost 123.420 euro, net niet de helft van de Lightyear One. En dan heb je een auto van een bewezen merk, met een uitgebreid dealernetwerk, relatief goed beschikbare onderdelen, ... Je moet dus echt een early adopter zijn om deze prijs te willen betalen.

"Realistische prijs"

Lightyear zegt dat deze prijs te wijten is aan de hoge ontwikkelingskosten en de duurder geworden productiekosten, en dat klanten nu een realistische prijs betalen voor het model. Een belangrijke kanttekening is dat de Lightyear One nog niet eens in productie is. Lightyear begint nu aan de bouw (met de hand) van 16 'productieklare' prototypes om de laatste tests uit te voeren. Pas tegen het einde van het jaar begint Valmet Automotive in Finland de wagen te produceren.

Lightyear Two voor 30.000 euro

Lightyear hoopt in totaal 964 exemplaren van de One te slijten alvorens de Lightyear Two in productie te nemen. Dat wordt een goedkopere zonnewagen van 30.000 euro die in 2024 of 2025 het levenslicht moet zien. Als Lightyear deze prijsstijging overleeft, natuurlijk...

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten