Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Lithium voor batterijen in de Auvergne

Geschreven door Olivier Duquesne op 24-10-2022

In het Centraal Massief in Frankrijk zal een lithiummijn voor EV’s worden ontwikkeld. De mijn zal ontginnings- en transporttechnieken gebruiken die haar ecologische voetafdruk zullen beperken.

In het midden van Frankrijk zitten grondstoffen voor elektrische auto's in de ondergrond. In Beauvoir (Echassières), in de Auvergne, wordt sinds 1830 een open kaoliengroeve geëxploiteerd. Maar de ondergrond zit vol met lithium. Die zal vanaf 2027 worden ontgonnen. Om vervuiling en overlast zoveel mogelijk te voorkomen zal er geen sprake zijn van exploitatie in dagbouw: het lithium zal ondergronds gewonnen worden. Het is ook de bedoeling het giftige afval te verminderen, het waterverbruik tot een minimum te beperken, energie uit "bronnen" te gebruiken, transporttunnels te bouwen en zoveel mogelijk treinen te gebruiken om de koolstofvoetafdruk te verkleinen.

700.000 batterijen per jaar

Het lithiumoxidegehalte en de omvang van deze afzetting maken een industriële exploitatie over meerdere decennia mogelijk. De hoeveelheid wordt op basis van boringen geschat op 1 miljoen ton tussen 75 en 350 meter diepte. Imerys, de exploitant, schat dat het 34.000 ton lithiumhydroxide per jaar zal kunnen produceren, over een periode van ten minste 25 en mogelijk 35 jaar. Dat zou genoeg zijn om jaarlijks 700.000 lithium-ionbatterijen voor elektrische auto's te produceren. Deze lithiumwinning is immers vooral bedoeld voor de EV-sector. Bovendien zal de verkoopprijs concurrerend zijn op de wereldmarkt, al is dit lithium in de eerste plaats bedoeld voor Franse en Europese constructeurs.

Web Editor - Specialist Advice

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten