Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Luca de Meo verlaat Renault en maakt overstap naar luxegroep Kering

Geschreven door Frédéric Kevers op 16-06-2025

Als een donderslag bij heldere hemel kwam het bericht dat Lua de Meo zijn rol als CEO van Renault zal neerleggen op 15 juli 2025. De Italiaan stapt over naar Kering.

Het nieuws sloeg in als een bom op zondagavond 16 juni 2025. Terwijl de autowereld de blik richtte op de 24 Uur van Le Mans en de Formule 1 Grand Prix van Canada, kondigde Renault onverwacht aan dat CEO Luca de Meo het bedrijf zal verlaten op 15 juli. De Italiaanse topman zou overstappen naar het luxeconcern Kering, eigendom van de Franse miljardair François-Henri Pinault. De Raad van Bestuur van Renault is intussen op zoek naar een opvolger.

In tegenstelling tot eerdere machtswissels in de sector – denk aan Carlos Tavares bij Stellantis – lijkt dit geen ontslag of druk van bovenaf. Volgens bronnen is het De Meo zelf die de keuze maakte, mogelijk gelokt door het aanbod van Kering, het moederbedrijf van onder meer Gucci, Balenciaga en Yves Saint Laurent. De Meo zou daar de leiding overnemen van Pinault zelf, die een stap opzij zet.

Een succesvolle passage bij Renault

De Meo laat Renault achter in aanzienlijk betere staat dan toen hij in juli 2020 aantrad. Het bedrijf bevond zich toen in een crisis na tegenvallende verkoopcijfers en het gedwongen vertrek van Carlos Ghosn. De Meo keerde daarmee terug naar zijn roots – hij begon zijn carrière bij Renault en verwierf later naam bij Fiat met de herlancering van de iconische Fiat 500. Nadien stond hij ook aan het roer bij SEAT.

Onder zijn leiding kreeg Renault een grondige herstructurering via het “Renaulution”-plan. Het bedrijf werd opgedeeld in vier kernpijlers: Renault, Dacia, Alpine en Mobilize. Succesvolle lanceringen volgden, zoals de Renault 5 E-Tech, de wederopstanding van Alpine en een grotere autonomie voor Dacia. Ook stond hij aan de wieg van "ElectriCity", een netwerk van vier productielocaties in Noord-Frankrijk gericht op elektrische voertuigen – een duidelijke stap richting een sterk Europees verankerde toekomst.

Een Europeaan met een visie

Zijn inzet voor de Europese auto-industrie bleek ook uit zijn voorzitterschap van de ACEA (de Europese autobouwersfederatie). Daar verdedigde hij het idee van een “Airbus van de auto-industrie”, als antwoord op de groeiende dreiging van Chinese elektrische voertuigen. Hij pleitte voor politieke en industriële samenwerking om Europa concurrerend te houden, al liepen gesprekken met Volkswagen over betaalbare elektrische stadswagens spaak.

Het plotse vertrek van een visionaire en charismatische leider stelt Renault voor een nieuwe uitdaging. Toch lijkt het bedrijf gewapend voor de toekomst, dankzij de solide strategie en herstructurering die De Meo de voorbije jaren in gang zette. Op korte en middellange termijn is er dan ook weinig reden tot paniek.

Web Editor

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten