Het nieuws sloeg in als een bom op zondagavond 16 juni 2025. Terwijl de autowereld de blik richtte op de 24 Uur van Le Mans en de Formule 1 Grand Prix van Canada, kondigde Renault onverwacht aan dat CEO Luca de Meo het bedrijf zal verlaten op 15 juli. De Italiaanse topman zou overstappen naar het luxeconcern Kering, eigendom van de Franse miljardair François-Henri Pinault. De Raad van Bestuur van Renault is intussen op zoek naar een opvolger.
In tegenstelling tot eerdere machtswissels in de sector – denk aan Carlos Tavares bij Stellantis – lijkt dit geen ontslag of druk van bovenaf. Volgens bronnen is het De Meo zelf die de keuze maakte, mogelijk gelokt door het aanbod van Kering, het moederbedrijf van onder meer Gucci, Balenciaga en Yves Saint Laurent. De Meo zou daar de leiding overnemen van Pinault zelf, die een stap opzij zet.
Een succesvolle passage bij Renault
De Meo laat Renault achter in aanzienlijk betere staat dan toen hij in juli 2020 aantrad. Het bedrijf bevond zich toen in een crisis na tegenvallende verkoopcijfers en het gedwongen vertrek van Carlos Ghosn. De Meo keerde daarmee terug naar zijn roots – hij begon zijn carrière bij Renault en verwierf later naam bij Fiat met de herlancering van de iconische Fiat 500. Nadien stond hij ook aan het roer bij SEAT.
Onder zijn leiding kreeg Renault een grondige herstructurering via het “Renaulution”-plan. Het bedrijf werd opgedeeld in vier kernpijlers: Renault, Dacia, Alpine en Mobilize. Succesvolle lanceringen volgden, zoals de Renault 5 E-Tech, de wederopstanding van Alpine en een grotere autonomie voor Dacia. Ook stond hij aan de wieg van "ElectriCity", een netwerk van vier productielocaties in Noord-Frankrijk gericht op elektrische voertuigen – een duidelijke stap richting een sterk Europees verankerde toekomst.
Een Europeaan met een visie
Zijn inzet voor de Europese auto-industrie bleek ook uit zijn voorzitterschap van de ACEA (de Europese autobouwersfederatie). Daar verdedigde hij het idee van een “Airbus van de auto-industrie”, als antwoord op de groeiende dreiging van Chinese elektrische voertuigen. Hij pleitte voor politieke en industriële samenwerking om Europa concurrerend te houden, al liepen gesprekken met Volkswagen over betaalbare elektrische stadswagens spaak.
Het plotse vertrek van een visionaire en charismatische leider stelt Renault voor een nieuwe uitdaging. Toch lijkt het bedrijf gewapend voor de toekomst, dankzij de solide strategie en herstructurering die De Meo de voorbije jaren in gang zette. Op korte en middellange termijn is er dan ook weinig reden tot paniek.
