Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Nederland, waar Chinese constructeurs thuis zijn

Geschreven door Frédéric Kevers op 13-10-2023

Waar Noorwegen en Zweden de voorkeur genieten van Chinese autofabrikanten voor de commerciële lancering van hun elektrische modellen, lijkt Nederland zeer aantrekkelijk te zijn voor het vestigen van hun administratieve hoofdkwartier.

We kunnen de tel aan nieuwbakken (voor ons toch) Chinese merken amper nog bijhouden. XPeng en Zeekr horen bij de laatste lichting constructeurs die hier wiel aan wal hebben gezet. Waarbij die constructeurs hun opmars - traditiegetrouw - zijn gestart op de Noord-Europese markten, met name Noorwegen en Zweden. Om, naar even goede gewoonte, nadien het Europese hoofdkwartier neer te poten in Nederland.

Lees ook – Dit zijn alle Chinese automerken in België (2023)

Zeekr volgt Xpeng

Afgelopen mei mochten we al op bezoek bij Xpeng in zijn Europese hoofdkantoor en een onderdelencentrum in Amsterdam. We verwachten eerstdaags een uitnodiging van Zeekr dat in diezelfde stad ook net zijn Europese hoofdkwartier heeft geopend.

Wat in dat laatste geval minder evident is dan dat het geval is voor Xpeng. Zeekr, is namelijk volwaardig lid van de Geely-groep en dus zus van Volvo en co. Daardoor zou je verwachten dat het zich settelt in Göteborg waar Zeekr - net als alle andere Geely-merken - zijn Europese kennis gaat opdoen. Een testcentrum dat sowieso blijftstaan, zij het dus naast het hoofdkwartier in Amsterdam waar een 80-koppig team zich in de komende maanden zal vestigen.

Amsterdam aantrekkelijker

De keuze voor Nederland vindt zich in een aantal redenen. Schiphol is er eentje van. Bij de internationalisering van de Chinese merken hoort ook diversificatie van het personeel. Gezien specialisten in alle hoeken van de wereld worden gezocht, is er nood aan een hub die al die hoeken ook makkeliijk met elkaar - en met het hoofdkwartier - verbindt. Ook de uitstraling van Amsterdam telt. Voor jong (Europees) talent is het een zeer aantrekkelijke stad om te werken en te leven. Terwijl er eveneens een aangenaam fiscaal beleid geldt voor buitenlandse werkkrachten 

 

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten