Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Polestar wordt verboden in de Verenigde Staten

Geschreven door Team AutoGids op 26-06-2026

De Amerikaanse autoriteiten hebben Polestar geen toestemming gegeven om in 2027 nog nieuwe modellen te verkopen. Het merk blijft bestaande voorraad in de Verenigde Staten afleveren en klanten ondersteunen, maar de groeistrategie verschuift naar Europa.

Samenvatting Polestar x Verenigde Staten

  1. VS blokkeren nieuwe Polestar-verkoop vanaf modeljaar 2027
  2. Europa is goed voor bijna 80 procent van Polestars retailvolumes
  3. In Q1 2026 kwam 94 procent van de verkoop van buiten de VS
  4. Polestar wil toekomstige modellen, waaronder Polestar 7, in Europa bouwen
  5. Financiële media melden koersdruk na het Amerikaanse besluit

1. Amerikaanse markt wordt moeilijker

Polestar kreeg van het Amerikaanse Bureau of Industry and Security geen toestemming onder de Connected Vehicle Rule. Daardoor mag het merk vanaf modeljaar 2027 geen nieuwe voertuigen meer verkopen in de VS. De maatregel viseert verbonden voertuigen met software- of hardwarebanden met China of Rusland, vanuit nationaleveiligheidsoverwegingen. Bestaande voorraad van de Polestar 3 en Polestar 4 mag nog wel worden verkocht. Polestar zegt ook dat Amerikaanse klanten toegang blijven houden tot service en ondersteuning.

2. Europa wordt nog belangrijker

De beslissing versnelt een verschuiving die al bezig was. Volgens Polestar komt bijna 80 procent van zijn retailverkoop uit Europa, terwijl 94 procent van het verkoopvolume in het eerste kwartaal van 2026 buiten de VS werd gerealiseerd. Dat maakt Europa niet alleen de grootste markt, maar ook de logische basis voor verdere groei. Polestar wil zijn verkoopnetwerk er blijven uitbreiden en bereidt lokale productie van toekomstige modellen voor.

3. Groei, maar nog altijd financiële druk

Commercieel boekte Polestar begin 2026 vooruitgang. In het eerste kwartaal verkocht het merk 13.126 auto’s, 7 procent meer dan een jaar eerder en het hoogste eerste kwartaal uit zijn geschiedenis. Het netwerk groeide tot 230 verkooppunten, tegenover 154 eind Q1 2025.  Toch blijft de beurs gevoelig voor slecht nieuws. MarketWatch meldde dat het aandeel Polestar ongeveer 9 procent daalde na het Amerikaanse besluit, terwijl ook andere financiële media wezen op de impact van de Amerikaanse marktbeperking.

4. Productie dichter bij de markt

Polestar wil de regionale logica in de autosector volgen. CEO Michael Lohscheller verwijst daarbij naar Europa als grootste groeimotor en naar het plan om de toekomstige Polestar 7 in Europa te bouwen. Dat is strategisch belangrijk. Lokale productie kan helpen om invoerheffingen, geopolitieke risico’s en regelgevende onzekerheid te beperken. Tegelijk wordt Europa zo meer dan alleen een verkoopmarkt: het wordt ook een industriële basis voor de volgende modellen.

5. Nieuwe modellen moeten de druk verlichten

Polestar rekent op een breder gamma. De Polestar 5 moet in de zomer naar klanten gaan, later dit jaar volgt een nieuwe variant van de Polestar 4, in 2027 komt een nieuwe Polestar 2 en daarna de compacte Polestar 7 SUV. De VS blijven voorlopig een probleem, maar niet het commerciële zwaartepunt. De echte test wordt of Polestar zijn Europese volumes snel genoeg kan vergroten om de Amerikaanse beperking en de financiële druk te compenseren.

AutoGids-redactie

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten