Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Tesla kiest VS in plaats van Duitsland voor batterijproductie

Geschreven door Yeelen Möller op 23-02-2023

Tesla was oorspronkelijk van plan om de batterijproductie op te schroeven in zijn Duitse Gigafactory, maar subsidies van de Amerikaanse overheid hebben de constructeur overhaald om die activiteit toch in het thuisland te houden.

Tesla was oorspronkelijk van plan om een batterijfabriek van 50 GWh op poten te zetten op zijn site in Brandenburg, nabij Berlijn, tegen eind 2023. Die plannen lijken nu gewijzigd, want de Amerikaanse constructeur geeft aan dat het zijn batterijproductie focust op de Verenigde Staten. De reden daarvoor? De Inflation Reduction Act (IRA), het plan van Joe Biden om de Amerikaanse economie te stimuleren en het leven betaalbaarder te maken voor de plaatselijke bevolking.

Flinke subsidies

Een van de pijlers van het IRA is extra investeringen in groene energie, wat de VS minder afhankelijk moet maken van fossiele energie en de volatiele prijzen die daarmee gepaard gaan. Vooral de (relatief) hoge elektriciteits- en benzineprijzen van afgelopen jaar als gevolg van de Russische invasie in Oekraïne en andere geopolitieke gebeurtenissen, waren een doorn in het oog van de Amerikaanse bevolking.

Tesla komt in aanmerking voor flinke subsidies (tot 45 dollar per geproduceerde kWh) als het meer batterijen gaat produceren op Amerikaanse bodem, waardoor het autobedrijf van Elon Musk dus heeft beslist de batterijproductie te verminderen in Berlijn. Bovendien krijgen Amerikaanse kopers van EV's met Amerikaanse batterijen ook nog een subsidie tot 7.500 dollar. Alles samengeteld betekent dit dus een flinke korting, zowel voor Tesla als producent, als voor toekomstige kopers.

4680-cellen eindelijk klaar?

Er zullen wel nog accupakketten worden gemaakt in Duitsland, maar in mindere mate, en ook batterijcomponenten zullen nog in Brandenburg worden geproduceerd. De batterijen waarover hier gesproken wordt, zouden trouwens de langverwachte 4680-cellen zijn, die goedkoper te produceren zijn én voor een hogere efficiëntie moeten zorgen. De productie ervan heeft echter al een flinke vertraging opgebouwd, want de cellen werden reeds in 2020 voorgesteld.

Op 1 maart houdt Tesla zijn Investor Day, waar het zijn toekomstplannen uit de doeken doet, waaronder die voor een nieuw, goedkoper platform voor compacte modellen. Vermoedelijk zal er daar ook gesproken worden over de lancering van de massaproductie van deze nieuwe accucellen, die structureel worden ingebouwd in de wagen. 

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten