Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Tesla: 4680-batterijcel groter en goedkoper

Geschreven door Frédéric Kevers op 13-04-2022

Met de batterijcel 4680 concentreert Tesla zich op celgrootte om de kosten te drukken en de efficiëntie van zijn batterijpakken te verhogen

Voor één keer geeft Tesla er de voorkeur aan te werken aan een evolutie van zijn batterijtechnologie in plaats van met een revolutie te komen. De Amerikaanse constructeur van elektrische auto's werkt samen met zijn partners, waaronder Panasonic, aan de ontwikkeling van de 4680-cel ter vervanging van de huidige 2170-cel als basiseenheid voor de samenstelling van zijn batterijpakken. Met deze nieuwe, grotere cel mikken Tesla en Panasonic op een snelle verbetering van de energie-efficiëntie en kostenverlaging.

56 % minder duur

Net als de 2170-cel (21 mm breed en 70 mm hoog) verwijst de 4680 cel (46 mm breed en 80 mm hoog) naar de grootte van de ‘stapel’ die wordt gebruikt om de batterijpacks te bouwen. Hoewel de 4680 meer dan vijf keer groter is dan de 2170, bevat hij ook structurele verbeteringen die de kosten per kWh moeten verlagen en tegelijk een superieure energie-efficiëntie bieden.

Concreet zou de 4680-cel volgens Tesla de kostprijs per kWh met 56% moeten doen dalen. Die vermindering wordt bereikt door de structuur van het batterijpack te "vereenvoudigen". Voor eenzelfde energiecapaciteit bestaat de verpakking uit een aanzienlijk kleiner aantal elementen (cellen, relais, bedrading), wat bijdraagt tot een vermindering van de kosten en tegelijk een grotere betrouwbaarheid en een geoptimaliseerd thermisch beheer bevordert. De kers op de taart is dat de hogere energie-efficiëntie de actieradius van de auto's die ermee zullen worden uitgerust, verder zal vergroten.

En dat is belangrijke informatie in het licht van de concurrentie. In plaats van te vertrouwen op een technologie die volledig "revolutionair" is maar nog niet is geperfectioneerd, is de 4680-cel reeds geperfectioneerd en is al begonnen met een productietestfase op een proeflijn in Californië. Deze cellen worden gebruikt in Tesla Model Y's die worden geproduceerd in de nieuwe fabriek van de fabrikant in Texas. Er zijn volgens Tesla al 1 miljoen cellen geproduceerd. De prioriteit moet liggen bij de uitrusting van de grote modellen – Cybertruck en Semi – die het meest zullen profiteren van de grotere energiedensiteit van deze nieuwe generatie cellen.

Bron: Reuters

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten