Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Volkswagen-affaire: Volkswagen geeft toe dat ook de 3.0 TDI-motor betrokken is

Geschreven door David Leclercq op 06-11-2015

De Volkswagen-groep heeft nu ook toegegeven dat de 3.0 V6 TDI-motor wel degelijk over een specifieke sturing voor testprogramma’s beschikt, zoals het Amerikaanse milieuagentschap EPA eerder al verklaarde.

Tot voor kort hield de VW-groep vol dat de V6 TDI-motor niet werd uitgerust met specifieke software bedoeld om het uitstootniveau te veranderen tijdens testcycli, zoals het Amerikaanse EPA beweerde. Maar nu geven de Duitsers dan toch toe: er is wel degelijk sprake van een andere sturing.

Eerder optimalisatie dan fraude

Het lijkt er dus op dat Volkswagen ook met deze motor valsspeelt. Tot op zekere hoogte toch, want het is een vage grens tussen wat toegelaten (of eerder getolereerd) wordt en wat niet. Daarom stond de groep erop om deze nieuwe zaak te nuanceren ten opzichte van het eerste schandaal, door in een communiqué aan het agentschap Reuters te verduidelijken: “De onderneming gelooft niet dat deze software de uitstoot van de motor op een illegale manier verandert.” Met andere woorden, bij deze software zou het gaan om optimalisering, zoals dat ook gebeurt bij de andere constructeurs.

Is het EPA overtuigd?

Daarom zou deze uitrusting die de motoreigenschappen verandert in testsituaties, niet illegaal zijn in het licht van de Amerikaanse of Europese reglementen. De situatie zou dus heel verschillend zijn die met de betrokken viercilindermotoren, die voor de testfases gebruikmaakten van een heel andere software. Het optimalisatieprincipe werkt anders en is toegelaten. “Het hulpsysteem voor de uitstootcontrole verandert de uitstootwaarden zelf niet, maar zorgt ervoor dat de katalysator snel op bedrijfstemperatuur komt na een koude start”, verklaart Volkswagen. “Het systeem is er om de mechanische onderdelen te beschermen en zo de goede verwerking van de gassen te garanderen”, aldus de Duitsers.

Voertuigen uit de verkoop gehaald

Deze nieuwe onthullingen zijn opnieuw een zware klap voor VW, maar niet alleen voor VW, want Porsche en Audi, die vooral in de Verenigde Staten een stevige reputatie genieten, zouden ook betrokken zijn bij deze frauduleuze spelletjes. Beide luxemerken hebben de betrokken modellen deze week trouwens uit de verkoop gehaald. Nu is het afwachten of het Amerikaanse Milieuagentschap de uitleg van Volkswagen zal aanvaarden en van oordeel is dat de optimalisatie legaal is of niet.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten